O-STA

Dunajska razglednica

Spoštovani,

vljudno vabljeni na osmi koncert Oranžnega abonmaja Slovenske filharmonije, ki bo 12. in 13. maja 2016 ob 19. 30 uri v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma.

Orkester Slovenske filharmonije

Zbor Slovenske filharmonije

Mešani zbor Glasbene šole Vinka Vodopivca Ajdovščina

Uroš Lajovic, dirigent

Reinhold Friedrich, trobenta

Spored:

Wolfgang Amadeus Mozart: Idomeneo - baletna glasba

Joseph Haydn: Koncert za trobento v Es-duru, Hob.:VIIe/1

Johannes Brahms: Variacije na Haydnovo temo, op. 56a

Johannes Brahms: Spev usode (Schicksalslied), op. 54

Oranžno sezono bomo končali na Dunaju, kjer so se skozi stoletja prepletle poti Avstrijcev Josepha Haydna in Wolfganga Amadeusa Mozarta, Nemca Johannesa Brahmsa in našega šefa dirigenta Uroša Lajovica, zaslužnega profesorja na dunajski Visoki šoli za glasbo in uprizarjajočo umetnost, kjer je nasledil svojega profesorja Hansa Swarowskega, učenca Richarda Straussa, Arnolda Schönberga in Antona Weberna.

Na prvi pogled se zadeva sicer ne izide: Mozart je nekaj manj kot slabo zadnje desetletje življenja res preživel na Dunaju, a opera Idomeneo je bila krstno izvedena v prelepem münchenskem dvornem gledališču Cuvillé že leta 1781, ko je bil skladatelj še v dvorni službi v Salzburgu. Ampak ... za koncertno izvedbo šest let kasneje na Dunaju v palači Auerspergov je Mozart opero predelal v obliko, kakršno poznamo danes - v njej vlogo Idamanta, sina naslovnega junaka, poje tenor, in ne kontratenor.

Tudi Haydn večine svoje ustvarjalne dobe ni preživel na Dunaju, čeprav se je tja vedno znova vračal in je tam tudi pokopan. Ampak ... Koncert za trobento sodi v pozna devetdeseta, ko se je po vrnitvi iz Londona ustalil na Dunaju in tam napisal nekaj pomembnih del, poleg tega koncerta ter zadnjih godalnih kvartetov še oratorija Stvarjenje in Letni časi.

Brahmsove Variacije na temo Josepha Haydna, kot se glasi nemški izvirni naslov, imajo tudi bavarsko predzgodbo: skladatelj jih je napisal leta 1873 med poletnim bivanjem v tamkajšnjem mestecu Tutzing, sprva za dva klavirja, takoj pa je delo tudi orkestriral in še isto jesen sam krstil z Dunajskimi filharmoniki.

Vsebinska povezava med skladbami tega sporeda so poleg Dunaja tudi razne dvoumnosti: tako kot je Idomeneo povezan z Dunajem in Münchnom, je Haydnova tema koral, ki pa nima nič z zborovsko glasbo, temveč z divertimentom za komorni pihalni ansambel. Kot danes vemo, pa ne tema ne divertimento nista Haydnova ...

Nedvomno pa je predloga Brahmsovega Speva usode, nastalega le malo pred "Haydnovimi variacijami", besedilo romantičnega pesnika Friedricha Hölderlina. S to kratko zborovsko mojstrovino bomo nekoliko melanholično zaključili letošnjo sezono in se odpravili proti poletju po nove življenjske sile v kipeči naravi, podobno kot vsako poletje tudi sam Brahms.

Ob teh zanimivih zgodbah smo skoraj pozabili na izjemnega solista Reinholda Friedricha, ki je zadnja leta prihajal v Ljubljano kot pedagog poletnih tečajev Akademije Branimirja Slokarja in nastopal na komornih koncertih, zdaj pa bo eden najboljših trobilcev našega časa končno zaigral še z orkestrom!

Slovenska filharmonija

Kongresni trg 10, 1000 Ljubljana,

T + 386 1 24 10 800

E www.filharmonija.si, info@filharmonija.si

Vstopnice:

Modri in Oranžni abonma, Cankarjev dom Informacijsko središče in prodaja vstopnic:

T +386 1 24 17 299 / 300, F +386 1 24 17 322,

E vstopnice@cd-cc.si, tickets@cd-cc.si, www.cd-cc.si, www.mojekarte.si

Spletni nakup:

Četrtek: http://www.mojekarte.si/si/oranzni-i/vstopnice-102783.html

Petek: http://www.mojekarte.si/si/oranzni-ii/vstopnice-102784.html