O-STA

Pri projektu simulatorja varne vožnje sodeluje tudi ljubljanska Fakulteta za elektrotehniko

Na 24. Avtomobilskem salonu Slovenije, ki je potekal od 27. marca do 2. aprila na ljubljanskem Gospodarskem razstavišču, so mladi strokovnjaki predstavili simulator varne vožnje. Gre za projekt, s katerim želijo pokazati, kako lahko s sodobnimi tehnikami izboljšajo varnost v cestnem prometu. Na projektu so sodelovali različni strokovnjaki s Fakultete za elektrotehniko Univerze v Ljubljani, start-up podjetja Nervteh in Zavarovalnice Triglav. Na avtomobilskem salonu pa je sodeloval tudi oddelek za psihologijo Filozofske fakultete Univerze v Mariboru.

Ocena voznikovih sposobnosti in psihofizičnega stanja

Simulator je patentiralo start-up podjetje Nervteh, ki je razvilo tudi program za vse prometne situacije. Sedaj skušajo zbrati čim večjo količino podatkov, na podlagi katerih bodo lahko izboljšali varnost cestne infrastrukture, vplivali na razvoj avtonomne vožnje in umetne inteligence. Izr. prof. dr. Jaka Sodnik z ljubljanske Fakultete za elektrotehniko je razložil, da s simulatorjem najprej ocenijo voznikove sposobnosti in psihofizično stanje, nato pa ga postavijo v niz neobičajnih dogodkov, ki jih je v prometu težko izkusiti kot vajo. Simulator nato pokaže, pod kakšnim stresom je oseba, kako se odziva in kako rešuje kritične situacije.

Potek vožnje v simulatorju

Vožnja v simulatorju poteka podobno kot vožnja v avtomobilu. Voznik si namesti sedež in izbere željene nastavite menjalnika. Zatem mu na glavo namestijo merilnik možganskih valov, na roko merilnik srčnega utripa in prevodnosti kože, pred njim pa je senzor za spremljanje očesnega pogleda. Raziskovalci nato vozniku posredujejo naloge, kot sta telefoniranje ali pobiranje stvari z zadnjega sedeža, pri tem pa analizirajo njegov pogled, reakcije ter samo vožnjo. Ekipa projekta simulator nenehno nadgrajuje, da bi bila izkušnja čim bolj realistična. V naslednjih mesecih načrtujejo tudi večji korak, in sicer uporabo čelade za virtualno resničnost, ki bo nadomestila monitorje.

Nove priložnosti, ki jih odpira projekt

Projekt bo raziskovalcem s fakultet omogočil pripravo znanstvenih člankov, saj tako celovitega pristopa k simulaciji vožnje in ocenjevanju vozniških sposobnosti nima še nihče. Fakulteta za elektrotehniko Univerze v Ljubljani je v ta namen navezala stike z Institutom Jožef Stefan in Univerzo Stanford v ZDA, s katero bodo sodelovali pri analizi podatkov.

Nov model zavarovalništva in snovanja avtomobilov prihodnosti

Simulator varne vožnje je pritegnil tudi mnoge zavarovalnice. Te trenutno svoje premije oblikujejo glede na statistične podatke, kot so starost in povzročena škoda v preteklosti. S pomočjo simulatorja pa bi lahko v prihodnosti zavarovalnice ocenile vozniške sposobnosti svojih strank in temu prilagodile zavarovalno premijo. Če bi se nekdo izkazal na simulatorju, bi lahko pridobil nižjo zavarovalno premijo. Simulator varne vožnje je na Avtomobilskem salonu Slovenije pritegnil tudi večje avtomobilske proizvajalce kot so Mercedes, Škoda, Volkswagen, Volvo in drugi. Pri lobiranju v tujini je pomagal vrh slovenske vlade, v prihodnosti pa pričakujejo tudi sodelovanje s slovenskimi in tujimi državnimi ustanovami.