O-STA

40 let prevozov zabojnikov na Slovenskih železnicah in v Sloveniji

Pred 40 leti je železnica v Mariboru začela opravljati prevoze zabojnikov oz. kontejnerjev in tako omogočila novo obdobje v transportu - razvoj kombiniranega transporta na tleh nekdanje Jugoslavije. Železnica v Sloveniji je bila med prvimi, ki so strankam ponudili v tistih časih inovativno transportno storitev oz. redne prevoze blaga v zabojnikih. Danes so Slovenske železnice še vedno pomemben dejavnik v kombiniranem transportu ter pri prevozih zabojnikov med Luko koper in njenim gospodarskim zaledjem.

Leto 1969 štejemo za aktiven začetek prevozov z zabojniki oz. kontejnerji pri nas. Pionirji so bile organizacije, kot so Slovenija sadje, Gorenje in drugi ter železnica, špediterji, BTC Javna skladišča, Luka Koper itd. Sredi leta 1969 so tedanja podjetja ZŽTP Ljubljana, Slovenija sadje in Fersped začela s prevozi zabojnikov; naloženi so bili s sadjem za zahodnoevropsko tržišče. Leto 1969 štejemo tudi za začetek delovanja prekladalne kontejnerske postaje Maribor Tezno.

Drugi pomembnejši mejniki "kontejnerizacije" v Sloveniji:

· 1970 - začasni kontejnerski terminal na železniški postaji Ljubljana,

· 1971 - prvi kontejnerski vlak iz Velenja, s hladilniki tovarne Gorenje v ZDA,

· 1975 - odprt začasni kontejnerski terminal v BTC Javna skladišča Ljubljana,

· 1979 - odprt sodobni pomorski kontejnerski terminal v Luki Koper,

· 1979 - začetek kontejnerskega prekladanja na železniški postaji Celje,

· 1983 - odprt sodobni kontejnerski terminal Slovenskih železnic v Ljubljani.

Slovenske železnice prepeljejo danes okrog 20 odstotkov tovora oziroma 3,8 milijona ton na leto v kombiniranem prevozu, od tega dve tretjini z zabojniki in približno eno tretjino z drugimi storitvami kombiniranega transporta. Slovenske železnice kontejnerski terminal v Ljubljani tudi stalno posodabljajo.