Pozitivni učinki Evropske prestolnice kulture tudi v prihodnje
Dogodke EPK obiskalo več kot milijon tristo tisoč obiskovalcev - do sedaj že 3600 dogodkov - pozitivni učinki EPK že vidni - dejavnosti EPK bi morali nadaljevati tudi po koncu prestolovanja - zaključna prireditev 15. decembra - programski vrhunci do konca leta
(18. september 2012) Vodstvo zavoda MARIBOR 2012 - Evropska prestolnica kulture je tri mesece pred zaključkom leta prestolovanja evropski kulturi izpostavilo zadovoljstvo nad dosedanjim potekom najpomembnejšega kulturnega projekta v zgodovini slovenske države. EPK je prinesel razvojni zagon na več področjih, vključno z gospodarskim, kjer so zlasti v turizmu pozitivni učinki že vidni, izpostavlja dr. Suzana Žilič Fišer, generalna direktorica zavoda MARIBOR 2012. Prav zato sinergijski učinki in povezanost med mesti na več področjih, ki jih je vzpostavil zavod MARIBOR 2012, ne bi smeli ugasniti po koncu projekta EPK, še poudarja vodstvo zavoda.
Vodstvo zavoda je izrazilo zadovoljstvo z doseženim v tem letu. "Zavod je uspel vzpostaviti most, sodelovanje med mesti in institucijami vzhodne kohezijske regije, ne samo na področju kulture in turizma, ampak tudi širše. Pozitivni učinki našega dela so že vidni in otipljivi, Maribor s partnerskimi mesti je prepoznan kot kulturna destinacija, je v družini EPK-jev, kar omogoča drugačno razvojno pot celotne regije. Projektu je uspelo narediti preboj predvsem zahvaljujoč povezovanju države, mest in institucij, vpletenih v EPK. Razvojni učinki so očitni, mesto živi drugače, drugače je dojeto tudi v mednarodnem okolju, in to je vsekakor podoba, ki jo moramo gojiti tudi v prihodnje. Želimo si uspešno izvedbo vseh ciljev projekta; danes smo na izjemno dobri poti, a cilji bodo doseženi ob uresničitvi vseh finančnih zavez. Navsezadnje bo uspešno izveden projekt okolju tudi v prihodnosti prinašal raznotere, tudi ekonomske učinke," je poudarila dr. Suzana Žilič Fišer.
Programski direktor Mitja Čander je ob tem izpostavil, da je EPK po vseh turbulencah v pripravljalnem obdobju presegel pričakovanja mnogih: "Pokazal je, da imajo lahko ambiciozni kulturni projekti poleg kulturnih tudi socialne in ekonomske učinke. To se zdi še posebej pomembno za vzhodno Slovenijo z Mariborom na čelu, ki krčevito išče razvojne potenciale. Do konca EPK nas čaka še bogato dogajanje, kljub temu pa se že oziramo tudi v prihodnost. Trajnostni učinki bodo možni le, če bodo vsi deležniki pravočasno izpolnili svoje finančne zaveze in bomo lahko projekt uspešno dokončali."
Na dogodkih EPK že več kot milijon tristo tisoč obiskovalcev
Od uradne otvoritve je Evropska prestolnica kulture izpeljala že okoli 3600 dogodkov. Poletni meseci so postregli s številnimi odlično obiskanimi festivali in drugimi prireditvami, med katerimi je po številu obiskovalcev prednjačil Festival Lent. Tako je od pričetka EPK do konca avgusta predstave, razstave, koncerte in druge dogodke pod njegovim okriljem obiskalo že več kot milijon tristo tisoč obiskovalcev! Če k obiskovalcem dogodkov EPK štejemo še bralce redne mesečne edicije programskega sklopa Življenje na dotik, udeležence procesov v okviru delavnic in drugih aktivnosti programskega sklopa Urbane brazde, obiskovalce spletnih programskih vsebin Življenja na dotik (ŽND) ter gledalce številnih intervencij, ocenjujemo, da je z vsebinami EPK aktivno povezanih že okoli dva milijona udeležencev.
Da so ljudje EPK vzeli za svojega, kažejo tudi rezultati raziskave podjetja RM PLUS. Slovenci v julijski raziskavi o tem, kako javnost sprejema in spremlja projekt Evropske prestolnice kulture Maribor 2012, namreč v veliki meri menijo, da je "Maribor lahko ponosen, da je evropska prestolnica kulture". Na lestvici od 1 do 5 (1 - se ne strinjam, 5 - se popolnoma strinjam) so namreč omenjeni vidik ocenili s kar 4,5, kar je še višje kot maja (4,36). Merjenje javnega mnenja je pokazalo, da so prebivalci Slovenije mnenja, da je Maribor oživel prav zaradi evropskega prestolovanja. Raziskava v mesecu juliju, ki jo je na reprezentativnem vzorcu opravilo podjetje za tržne raziskave RM PLUS, je pokazala, da so vsi vidiki prepoznavnosti EPK ocenjeni više kot v merjenju, opravljenem maja.
Spletna stran MARIBOR 2012 ponovno korak pred drugimi
Spletna stran MARIBOR 2012 bo v kratkem vzpostavila instagram. Tako bo prva spletna stran kakšnega EPK-ja, ki bo vzpostavila tovrstno aplikacijo, potem ko je pred meseci kot prva zaživela spletna stran evropskih prestolnic kultur, prilagojena slepim in slabovidnim. Sicer pa je od otvoritve Evropske prestolnice kulture do danes spletno stran EPK obiskalo že več kot 600.000 obiskovalcev. Spletna stran je največji mesečni obisk zabeležila junija, in sicer več kot 90.000 obiskovalcev. Največ obiskovalcev prihaja iz Slovenije, sledijo pa obiskovalci iz Avstrije, Nemčije, Hrvaške, Italije, Srbije in Madžarske. Tudi profil MARIBOR 2012 na družabnem omrežju Facebook najbolj množično spremljajo Slovenci, iz tujine pa Hrvati, Portugalci, Italijani, Srbi in Avstrijci. Mobilno aplikacijo Maribor 2012 si je do sedaj naložilo oziroma jo uporablja več kot 3000 uporabnikov.
Obisk na Info točkah EPK vztrajno raste
Odlično sta obiskani tudi Info točki MARIBOR 2012. Število obiskovalcev iz meseca v mesec narašča. V osmih mesecih so na Info točkah EPK v Mariboru in Ljubljani zabeležili že več kot 22 tisoč obiskovalcev. V zadnjih treh mesecih beležimo skokovit porast obiskovalcev iz tujine, saj so ti predstavljali kar 70 % obiska Info točk. Med njimi je bilo daleč največ Avstrijcev, sledijo obiskovalci iz Italije, Nemčije, Francije in Hrvaške. Da je trend rasti obiska na Info točkah EPK izreden, kažejo podatki za avgust: v primerjavi z julijem smo v avgustu na obeh Info točkah zabeležili povečanje števila obiskovalcev za skoraj 60 %, zgolj ljubljanska Info točka beleži kar za 73 % večji obisk.
Vodiči mariborske Info točke izvajajo tudi vodenje po t. i. Čevljarčkovi poti. Čevljarčkova pot je prilagojeno vodenje, namenjeno otrokom med 5. in 13. letom starosti, ki jim skuša približati kulturo, lepoto, utrip in raznolikost mesta Maribor. Čevljarček je zgodba o pogumnem in srčnem dečku, ki je rešil Maribor pred Turki. Legenda je sporočilo o pogumu, in prek te sporočilnosti želimo otrokom na zanimiv način približati zgodovino in razumevanje mesta Maribor. Vodenja izvajajo usposobljeni vodiči/vodičke, ki s pravljično zgodbo pogumnega čevljarčka približajo mesto Maribor. Med 18. in 20. 9. se bo Čevljarčkove poti tako udeležilo kar 1100 otrok iz 18 šol iz Maribora in okolice. Sicer pa je med obiskovalci mariborske Info točke EPK dobro zaživel Sprehod po mestu. Obiskovalci s pomočjo obrazca ocenjujejo lokacije projektov EPK, ob vrnitvi izpolnjenega letaka pa prejmejo priložnostni spominek. Tako smo doslej vrečko presenečenja podelili 400 udeležencem/anketirancem, vsak dvanajsti pa je prejel še majico EPK.
Obiski novinarjev iz tujine
V letu 2012 smo v Mariboru in partnerskih mestih gostili že več kot 300 tujih novinarjev. Skupaj s STO in ZTM smo tako organizirali več študijskih tur ter v Maribor in partnerska mesta pripeljali mnogo avstrijskih, britanskih, belgijskih, nizozemskih, nemških in drugih novinarjev. Na temo Maribora in EPK je bilo v tujih medijih več kot 400 zabeleženih medijskih objav.
PROGRAMSKI VRHUNCI V PRIHODNJIH MESECIH
Konferenca: Dediščina socializma
Mednarodna ustanova Forum slovanskih kultur - pripravlja prvo mednarodno konferenco Dediščina socializma na temo FILM IN INDUSTRIJSKA DEDIŠČINA. Prva konferenca, ki ji bodo sledile vsakoletne v članicah FSK se bodo udeležili svetovno uveljavljeni filmski režiserji iz obdobja ustvarjanja po letu 1945, pa tudi drugi mednarodno strokovnjaki - zgodovinarji, sociologi, antropologi. Posebna pozornost bo namenjena primerjalnemu razvoju vzpostavitve družbenih redov in njihovih posebnosti glede na politične in kulture okoliščine, ki so definirale posamezne socialistične države. Poleg tega bodo udeleženci, prijavljenih skušali identificirati družbene prakse, ideje in vrednote socializma, ki so bile nekoč, ponekod pa so še danes del družbene realnosti nekdaj socialističnih držav. Uvodna predavanja bodo tako prvi dan mednarodne konference "Dediščina socializma" temeljila na kulturnih politikah v različnih državah v obdobju socialističnega/komunističnega režima in dediščini preteklosti. Svetovno priznani filmski avtorji pa se bodo s svojimi neposrednimi spomini spomnili filmskega ustvarjanja v času komunističnega režima. Med drugim bo govora o cenzuri, propagandni moči ideologije, vplivu politike na filmsko ustvarjanju.
Kot sestavni del mednarodne konference že poteka tudi 1. mednarodni natečaj za 5 minutni dokumentarni film o dediščini socializma. V okviru konference ter programa Evropske prestolnice kulture se bo sestal tudi Komite za kulturo, znanost, izobraževanje in medije - Podkomite za kulturo različnost in dediščino pri Svetu Evrope.
Plesna predstava Tobari
V Veliki dvorani SNG Maribor bo nastopila izjemna japonska plesna skupina Sankai Juku s predstavo Tobari. Gre za predstavo s t. i. plesom butoh, ki je nastal na Japonskem po 2. svetovni vojni. V tradicionalni obliki se izvaja v belem ličilu in s počasnimi, popolnoma nadzorovanimi gibi. Sankai Juku, legendarno japonsko skupino plesa butoh, je v sedemdesetih letih ustanovil velik estet in maestro Ushio Amagatsu. Njegov butoh je mehak in izjemno globok, skoraj svečeniško filozofski. Skupini so njene predstave sublimne lepote prinesle svetovno slavo in jo postavile v sam vrh izjemnih gledaliških fenomenov. Pred horizontom, prekriva ga 6600 svetlečih zvezd, ki ponazarjajo poletno nočno nebo nad Japonsko, se v počasnih, skoraj sanjskih gibih v popolni koncentraciji premikajo plesalci, resnični bojevniki lepote. Njihov ples odzvanja kot nemi krik v temo; ko gledalec zapusti dvorano, ostane še dolgo ujet v njihov čar.
Revija slovenskega dokumentarnega filma
Revija slovenskega dokumentarnega filma bo Mariboru in širši okolici prinesla novo dokumentarno doživetje. V drugi polovici septembra bo obiskovalcem v štirih dneh in na štirih prizoriščih (atrij Vetrinjskega dvorca, kino Udarnik, stara dvorana Lutkovnega gledališča, prizorišče Živih Dvorišč) omogočila pregled letnih dosežkov slovenskih filmskih ustvarjalcev. Revija bo povezala ustvarjalce, producente in gledalce slovenskih dokumentarcev, s tem pa vzpostavila povsem novo prizorišče za izkaze slovenske filmske ustvarjalnosti.
Vizija osrednjega dela programa prve edicije Revije slovenskega dokumentarnega filma temelji na predstavitvi dokumentarnih filmih mariborskih avtorjev in slovenskih dokumentarnih filmov z mariborsko tematiko, v okviru katerega bodo prikazani med drugim vsi dokumentarni filmi, ki so v letu 2012 že nastali na pobudo in v koprodukciji javnega zavoda MARIBOR 2012 - Evropska prestolnica kulture. Pomemben del prve edicije Revije obenem predstavlja pregledni izbor dokumentarnih del mednarodno priznanega filmskega režiserja Jožeta Pogačnika. Pisan program bo dopolnjevalo pestro dogajanje, v okviru katerega bodo med drugim organizirani DOKU pogovori na temo produkcij in koprodukcij dokumentarnih filmov v Sloveniji in tujini, projekcije študentskih in neodvisnih dokumentarnih filmov, izbor kratkih dokumentarnih filmov, ki so nastali v okviru regionalne Mreže filmskih delavnic, dokumentarna delavnica Luksuz produkcije inovativnega beleženja mestnega dogajanja, pogovori z avtorji in številna neformalna druženja.
Šanghaj (slovenska premiera celovečernega igranega filma)
Šanghaj bo svojo slovensko premiero doživel 25. septembra v Mariboru. Na svečani premieri bo prisotna ekipa ustvarjalcev filma. Šanghaj je nastal kot koprodukcija med produkcijsko hišo Arsmedia, Jadran film Zagreb, RTV Slovenija in zavodom MARIBOR 2012 - Evropska prestolnica kulture.
Celovečerni film Šanghaj je ljubezenska zgodba. Osrednji junak je Lutvija Belmondo Mirga, romski kralj, ki se odloči ustvariti lastno vas. Poimenuje jo Šanghaj. Preživlja se s tihotapljenjem in njegov vpliv v okolici s časom narašča. Na svojo stran pridobi lokalno policijo in politiko, kar mu pomaga, da se dvigne nad zakon. Ko se prične razpad Jugoslavije, prekupčevanje s trgovskim blagom zamenja s preprodajo orožja. Sicer donosen posel prične ogrožati njegovo zasebno življenje in Belmondo se znajde na razpotju. Ali bo zaščitil družino ali pa bo osebno srečo žrtvoval za poslovne ambicije?
Razstava Skoraj pomlad
Razstava Skoraj pomlad / Almost spring, 100 let slovenske umetnosti bo z izbranimi deli slovenske vizualne umetnosti med leti 1912-2012 iz javnih in zasebnih umetniških zbirk tako simbolno kot dejansko zajela slovenski prostor od Pirana, Novega Mesta, Ajdovščine do Slovenj Gradca, Maribora in Murske Sobote... Razstava ponuja predstavitev glavnih akterjev slovenske vizualne umetnosti 20. in 21. stoletja. Obilica atraktivnih in vrhunskih likovnih umetnikov bo zajela tako impresionistična dela Riharda Jakopiča, Matije Jame, Ivana Groharja in Mateja Sternena, kot tudi dela drugih velikanov slovenske umetnosti 20. stoletja, od Zorana Mušiča, Gabrijela Stupice, Marija Preglja, do Slavka Tihca, Gustava Gnamuša in Janeza Bernika ter nenazadnje najpomembnejše ustvarjalce mlajše generacije z vstopom v 21. stoletje. Ob vrhunskih umetniških delih bo razstava tudi priložnost za promocijo vseh sodelujočih institucij, saj bo usmerila obiskovalce Evropske kulturne prestolnice Maribor 2012 na mnoge slovenske muzeje, vredne spoznavanja in ogleda. Predstavitev slovenske umetnosti 20. in 21. stoletja bo raznovrstni EPK publiki omogočila odličen vpogled v moč slovenske ustvarjalnosti.
Salzbruški paviljon White Noise - Presenetljivo iznajdljivo avstrijsko oblikovanje
Avstrijsko oblikovanje že od začetka tega tisočletja navdihuje nova energija. Interakcija med tradicijo in avantgardo ter tehnologijo in ročnimi spretnostmi omogoča Avstriji vodilno vlogo pri postavljanju novih smernic oblikovanja. Skrbna in premišljena raba surovin, proizvodnja, prilagojena potrebam kupcev, ter ohranjanje in izpopolnjevanje starodavnih tehnik so ključni temelji sodobnega oblikovanja. Z avtentičnostjo ter novo miselnostjo obogateno avstrijsko oblikovanje nakazuje novo pot z zares presenetljivo iznajdljivostjo. V Mariboru se bo tako predstavila široka paleta avstrijskega sodobnega oblikovanja - od industrijskega oblikovanja, oblikovanja notranjih prostorov in pohištva pa vse do mode. Razstavo nadgrajujejo različna stališča v umetnosti, arhitekturi, plesu in videu, ki še bolj izpostavljajo blišč avstrijske kreativne scene.
Umetnost zmeraj zmaga, Rebecca Horn & gosti
Prvič v Sloveniji in širši regiji se predstavlja svetovno znana nemška umetnica Rebecca Horn, ki bo ekskluzivno za UGM predstavila izbor svojih najbolj znanih del. Umetnica bo po lastnem izboru v razstavo uvrstila instalacije, mehanizirane skulpture in risbe. Na razstavi bodo sodelovali tudi gostujoči umetniki, ki s svojimi vizualno drznimi in tehnološko osupljivimi eksponati predstavljajo enega najvznemirljivejših področij sodobne vizualne umetnosti. Temeljni poudarek razstave bo dialog med umetniškimi deli, ki se bo izrisoval v vsebinskih, materialnih, formalnih in zvočnih povezavah in vnesel svojevrstno dinamiko v tok razstave ter vzpostavil izjemno zvočno izkušnjo. Ob razstavi se bo odvijal bogat spremljevalni program, ki bo vključeval pogovor z Rebecco Horn, projekcijo filmov Rebecce Horn v Kinu Udarnik, glasbene performanse, ustvarjalnice z gostujočimi umetniki in literarni večer z zvezdniškimi gosti Joachimom Sartoriusom, Rodom Menghamom in Tomažem Šalamunom.
The Rosenberg Trio
V Festivalni dvorani Lent bo nastopil - The Rosenberg Trio, ki ga sestavljajo bratranci Nonnie, Nous'chein in Stochelo Rosenberg. Skupina je resnično edinstvena v svetu jazza, pa naj gre za priredbe standardnih jazzovskih skladb, klasične Django skladbe ali osupljivo melodične Stochelove avtorske skladbe. Njihova virtuoznost je tudi velikega violinista Stéphana Grappellija, ki je trojico povabil na gostovanja po Evropi in svetu ter na praznovanje svojega 85. rojstnega dne v sloviti dvorani Carnegie Hall v New Yorku. Njihovo prijateljstvo je trajalo vse do Grapellijeve smrti. Koncert The Rosenberg Tria v Evropski prestolnici kulture bo tudi poklon violinista Stéphanu Grappelliju.
Mati Korajža - ulični spektakel
Legendarno slovensko pocestno gledališče se bo tokrat predstavilo nekoliko drugače: kot poklon in igriv dialog z velikim avtorjem epskega in dialektičnega gledališča Bertoltom Brechtom. Predstava "Mati Korajža" se vsebinsko napaja pri Brechtovi drami z istim naslovom, ost pa obrne v politično sedanjost: tudi v naši deželi se vse hujša družbena razklanost razplamti v oboroženi konflikt. Temačna metafora vojne ni nekaj, kar bi bilo daleč od naše resničnosti. Depriviligirani mali človek v predstavi pride in na lepem spozna, da lahko doživi katarzo skozi virtualno mučenje odgovornih.
V novem spektaklu gledališča Ane Monro bo nastopalo več kot dvajset akterjev, močno bodo poudarjeni tudi vizualni elementi: nenavadni stroji, močni kostumi, impresivna glasba. Del predstave bo lokaliziran, saj bodo velik del nastopajočih dejansko predstavljali lokalni prebivalci, prostovoljci, ki jih bodo gledališčniki za nastop pripravili v večdnevni delavnici. Hkrati pa bo vsebinsko povezala različne slovenske umetniške skupine, ki v slovenskem prostoru delujejo na ulici: Gledališče Ane Monro, KUD Ljud, The Beast, Bimbo teater, Teatro Papelito, Fičo balet in druge.
Borštnikovo srečanje
Borštnikovo srečanje, najstarejši in največji festival slovenskega gledališča, z mednarodno sekcijo "Mostovi" krepi vezi z evropskimi središči sodobnega gledališča. Omenjeni festivalski sklop bo v letu 2012 še očitneje dopolnjeval domači program, se navezoval nanj in ga komentiral. Omogočil bo konfrontacijo in dialog slovenske gledališke ustvarjalnosti s svetovnimi gledališkimi trendi. Gostujoče predstave ponujajo pregled najpomembnejših gledaliških stvaritev s področja širše regije, Evrope in ostalih kontinentov.
S pomočjo Evropske prestolnice kulture se Borštnikovo srečanje tako uvršča na zemljevid pomembnih mednarodnih gledaliških festivalov, Maribor pa krepi svoj status pomembnega središča mednarodnega gledališkega festivalskega dogajanja. Na omenjenem festivalu si bodo gledalci v okviru Evropske prestolnice kulture lahko ogledali predstavo When the mountain changed its clothing (avtor koncepta in režiser: Heiner Goebbels, izvedba: Vokalno gledališče Carmina Slovenica).
Veliki briljantni valček
Jančarjeva kultna drama Veliki briljantni valček (1985) se dogaja v zavodu Svoboda osvobaja, ki skrbi za prevzgojo tistih, ki s svojimi hotenji kalijo utečeni in veljavni družbeni red. Eden od njih je zgodovinar Simon Veber, individualist, ki se po prekrokani noči nenadoma znajde v zavodu, kjer ga bo nasilni bolničar Volodja po hitrem postopku preobrazil v poljskega vstajnika Drohojowskega. Podobnim preobrazbam so podlegli vsi varovanci zavoda: glasbenik Emerik, slikarka Ljubica, upornik Rajko, verski fanatik Savel-Pavel in drugi. V terapevtske namene Volodja organizira ples, saj pravi, da se "človek ob glasbi dvigne. Človek mora imeti rad dobro šalo, ples in glasbo. Kdor ima to rad, ni nor, kakor so tukaj vsi nori n blazni ... ampak ne bomo plesali kot v neki zanikrni gostilni polko. Valček bo."
Mednarodni festival računalniških umetnosti
Vrhunec letošnjega, 18. Mednarodnega festivala računalniških umetnosti, ki se bo v Mariboru odvil med 2. in 13. oktobrom, bo nastop mednarodno priznane japonske zasedbe Open Reel Ensemble, ki bo 2. oktobra nastopila v kinu Udarnik. Ei Wada, Kimitoshi Sato, Takumi Namba in Masaru Zoshida so se prvič sestali leta 2009. Njihovi AV dogodki v živo v pravi glasbeni instrument združijo starinske magnetofone "kolut-na-kolut" in moderno tehnologijo. Med nastopi ustvarjajo posnetke in jih kombinirajo z zvoki, ki jih z vrtenjem kolutov ročno in digitalno spremenijo v edinstveno zvočno konstrukcijo.
Program letošnjega festivala sestavljajo in soustvarjajo avdio-vizualni umetniki iz Srbije, Japonske, Avstrije in Slovenije ter razstava z naslovom Ja tvoi sluga, Ja tvoi Rabotnik, ki kot rdeča nit povezuje festivalsko dogajanje. Festival dopolnjujejo delavnice, predavanje in intervencije v javni prostor.
Jasmina Cibic - Situacija Anophthalmus Hitleri
Jasmina Cibic za projekt izgradi okolje, ki se naslanja na arhitekturne karakteristike zoološke vitrine in je v nasprotju s funkcionalistično naravo arhitekture razstavljanja predstavljen namerno kot kiparski punktum instalacije. Gre za posnetek podzemske jame, ki spominja na turistične znamenitosti države.Situacija Anophthalmus hitleri je zasnovana specifično za kontekst mesta Maribor v letu, ko bo nosilo ime Evropske prestolnice kulture. Ob tovrstnih dogodkih se države pogosto trudijo predstaviti lokalne specifike in etnične diverzitete kot hkrati unikatne in benigne. Z osredotočenjem na fenomen Anophthalmus hitleri, projekt kritizira težnje k novim asemblažem kritično praznih ikon nacionalnega izvoza, katerih zgodovinsko breme in novi kulturni konstrukti identitete niti približno niso razrešeni.
Retrospektiva filmov Karpa Godine
V oktobru bo v Mariboru premierno predstavljena retrospektiva digitalno restavriranih filmov Karpa Godine. Dogodek v produkciji Slovenske kinoteke, ki bo Maribor v oktobru postavil v slovensko filmsko žarišče, bo sklenila premiera novega slovenskega celovečernega dokumentarnega filma Zgodbe gospoda K.G. Filmska koprodukcija Studia Legen, zavoda Maribor 2012 - Evropska prestolnica kulture in RTV Slovenija nastaja v režiji mladega mariborskega režiserja Matjaža Ivanišina in osvetljuje zgodnje filmsko ustvarjalno obdobje režiserja Karpa Godine, čas, v katerem so nastali nekateri najbolj intenzivni, lepi in presenetljivi slovenski filmski izdelki. Godina se v celovečercih na svojstven način dotika polja umetnosti - Splav Meduze odpira vpogled v balkansko avantgardo začetka 20. stoletja, Rdeči boogie obravnava ljubezen med jazzom in socializmom, Umetni raj pa film sam; zaradi časovnega zamika bi te filme lahko označili za historične, obenem pa jih močno prežema kritika časa, v katerem so nastali. Retrospektivo bosta sklenili premierna projekcija najnovejšega režiserjevega filma Oktolog ter premiera svojevrstnega posvetila avtorju z naslovom Karpopotnik v režiji mladega avtorja Matjaža Ivanišina. Vsem projekcijam bo sledil pogovor z avtorjem.
Japonska jesen
Program je zasnovan kot zgoščena predstavitev tradicionalnega in sodobnega japonskega lutkovnega gledališča. Oblikovan je kot 'žepna' študija posameznih področij japonske lutkovne umetnosti. V tako zasnovo jih je gnala želja po izmenjavi, vzajemnem učenju in iskanju novih ustvarjalnih poti. S svojo izjemno in bogato tradicijo ter pospešenim razvojem v zadnjih 50 letih predstavlja Japonska neskončen vir navdiha, s čimer omogoča ponovno vzpostavljanje razmajanih vrednost zahodne civilizacije, poudarjeno še posebno v umetnosti.
Zaradi dragocene preteklosti, spoštljivega odnosa do izročila kot navdiha za sodobno ustvarjanje ter posebnega pomena umetnosti v ustroju japonske družbe so nekaj opaznih japonskih lutkovnih ustvarjalcev prosili za kratko in pregledno predstavitev japonske lutkovne umetnosti kot uvod v izjemen programski sklop Japonske jeseni.
Oskar Kokoschka, zgodnja grafična dela in njegov vpliv na Elso Kasimir Oeltjen in Jana Oeltjena
Razstava bo postavila na ogled izbor del iz zgodnjega grafičnega opusa Oskarja Kokoschke, osvetlila pa bo tudi njegov vpliv na ustvarjanje Jana Oeltjena in Else Oeltjen Kasimir.
Oskar Kokoschka je ena najvidnejših osebnosti evropske likovne umetnosti 20. stoletja in vse do dvajsetih let soustvarjalec ekspresionistične smeri. Njegovo življenje je bilo razgibano in polno srečanj, ki so ga bolj ali manj zaznamovala, obenem pa je tudi on zaznamoval poti številnih sodobnikov.
Na razstavi bo mogoče videti grafična dela Oskarja Kokoschke do leta 1920; od kartic za Dunajske delavnice, knjižnih oprem, naslovnice za revijo der Sturm do ciklusa Der gefesselte Columbus in številnih portretov v tehniki litografije. Jan Oeltjen bo predstavljan z listi iz grafičnih ciklusov Nedelja, Ribiči in Alpska dolina, Elsa Oeltjen Kasimir pa z risbami v črni kredi.
Antološke zbirke besedil mednarodno priznanih avtorjev izpod rubrike Perspektive in refleksije
V novembru je predvidena izdaja Antološke zbirke besedil mednarodno priznanih avtorjev, ki so bila v letih 2011 in 2012 objavljena v spletni rubriki istoimenskega projekta Perspektive in refleksije.
Antološki zbornik v slovenski in angleški različici bo vseboval esejske mnenjske tekste referenčnih avtorjev kot sta Dubravka Ugrešić, Thomas Hylland Eriksen ali nobelov nagrajenc Peter Nadas, do drznejših mlajših avtorjev, ki postavljajo nove temelje evropskega kritičnega mišljenja. Objavljeni avtorji izvirajo iz Madžarske, držav nekdanje Jugoslavije, germanskega področja in Skandinavije, Irske, Kanade, Grčije, Portugalske, Poljske, Španije in s svojimi mnenji dajejo kompleksno sliko družbenih stanj po Evropi.
Center alternativne in avtonomne produkcije - CAAP
Center alternativne in avtonomne produkcije (Valvasorjeva 42, Maribor) je inkubator novih ekonomij. Povezuje okoljske in socialno-kulturne iniciative, odgovorna in socialna podjetja v Združenje CAAP - Združenje ustvarjalcev alternativne in avtonomne produkcije ter raziskuje in ustvarja inovativne načine zadovoljevanja ekonomskih, socialnih, okoljskih in kulturnih potreb skupnosti. Nove ekonomije, ki jih postavlja, temeljijo na nepridobitnosti, samooskrbi, ustvarjalnosti in povezovanju. CAAP je model, ki bo pritegnil nove organizacije in posameznike, da se ekonomije lotijo na način, ki posameznikom in skupnosti ponuja dostojne možnosti za preživetje, ustvarjanje in uresničevanje.
Med 19. in 23. novembrom se bo v CAAP vsak dan zvrstilo vsaj pet dogodkov: od javnih diskusij, gledaliških predstav, razstav, delavnic za otroke, pa do konferenc, instalacij, intervencij, pogostitev in zabav.
19. 11. 2012: Trajnostna lokalna preskrba - Zadruga Dobrina z.o.o.
20. 11. 2012: Teleport - Mariborska kolesarska mreža
21. 11. 2012: Digitalno nomadstvo - KUD Anarhiv in Društvo Rizom
22. 11. 2012: Semenska knjižnica - Društvo Varuhi semen
23. 11. 2012: Etnomobil - Socialno-kulturno združenje nemirnih in aktivnih - Frekvenca
Nevidni cirkus
V mesecu novembru v Evropsko prestolnico kulture prihaja Nevidni cirkus, ki bo urizorjen v Gledališču Park v Murski Soboti. Victoria Chaplin in Jean-Baptiste Thiérrée sta živi odrski legendi in njun poseben cirkus že štirideset let navdušuje publiko po vsem svetu. Njuna zgodba se bere takole: Na neki fotografiji v časopisnem članku se je Jean-Baptiste zastrmel v osemnajstletno Victorio z njenim očetom Charlesom. Ker je v članku Victoria razlagala, da bi rada postala klovnesa, ji je napisal pismo. Danes sta njuna otroka Aurelia in James Thiérée znana vsestranska klovna in akrobata. Jean-Baptiste je začel svojo kariero v zgodnjih šestdesetih kot obetaven mlad filmski in gledališki igralec, med drugimi se učil pri Resnaisu, Felliniju in Brooku. Želel je novo gledališče, ki bo dostopno tudi malemu človeku in ustvaril je cirkus, brez mučenja živali, poln poezije in domišljije.
Dvanajst (Garry Kasparov)
Vsak mesec leta 2012 Maribor gosti izjemno, na svojem področju mednarodno ključno in vodilno osebnost z raznih področij ustvarjalnosti; od umetniških zvrsti do filozofije. V mesecu novembru bo to Garry Kasparov. Kasparov je rojen leta 1963, je šahovski velemojster in večkratni svetovni prvak od leta 1985 do 1993. Njegov prvi dvoboj (od septembra 1984 do februarja 1985) proti Anatoliju Karpovu je bil najdaljši v šahovski zgodovini. Po 48 partijah je bil dvoboj prekinjen, šest mesecev kasneje pa je zmagal in tako postal najmlajši svetovni prvak. V boju s Karpovim je naslov obranil leta 1986, 1987 in 1990. Leta 1993 je Kasparov prekinil sodelovanje s FIDE in ustanovil Professional Chess Association ter postal njen prvak. Kasparov je leta 2005 profesionalno igranje šaha končal in se posvetil politiki in pisanju šahovske literature.
Soft Control: Umetnost, znanost in tehnološko nezavedno
Razstava s simpozijem pod vodstvom kustosa alternativnih umetniških praks Dmitryja Bulatova iz Kaliningrada razkriva skrito naravo "tehnološkega nezavednega", v katerem najdejo svoj prostor utopične sanje in apokaliptične vizije prihodnosti.
Sodelujejo vodilni avtorji tega specifičnega umetniškega področja: Marina Abramović (Srbija/ZDA) skupaj s Suzanne Dikker in Matthiasom Oostrikom (Nizozemska), Bill Vorn (Kanada), Stelarc (Avstralija), James Auger and Jimmy Loizeau (Velika Britanija), Polona Tratnik (Slovenija), Floris Kaayk (Nizozemska), Leo Peschta (Avstrija), Seiko Mikami (Japonska), David Bowen (ZDA), Tuur Van Baalen (Velika Britanija/Belgija), Stefan Doepner & Lars Vaupel (Slovenija / Nemčija), The Tissue Culture & Art Project: Oron Catts and Ionat Zurr (Avstralija), Maja Smrekar (Slovenija), Kuda begut sobaki (Rusija), Andy Gracie (Velika Britanija/Španija), Brandon Ballengee (ZDA) & Louis-Philippe Demers (Singapur), Ursula Damm (Nemčija), Guy Ben-Ary in Kirsten Hudson (Avstralija), Boredomresearch: Vicky Isley in Paul Smith (Velika Britanija), Arthur Elsenaar in Remko Scha (Nizozemska).
Razstava Sofisticirani nadzor: umetnost, znanost in tehnološko nezavedno razkriva tehnološko nezavedno, submedialnost sedanjosti, kjer obstaja prostor za mitološke podobe, apokaliptične vizije in utopične sanje. Kako lahko jezik in ideja sodobne post-biološke družbe vplivata na preoblikovanje in rekonfiguracijo meja naše realnosti in naše lastne identitete? S pozornostjo, usmerjeno na umetniška dela, ustvarjena s tehnološkimi sredstvi 21. stoletja - robotike, informacijske tehnologije, biomedicine in nanotehnologije - poskuša kustos Dmitry Bulatov iz kaliningrajskega NCCA skupaj s sodelujočimi umetniki na razstavi razkriti izvor sodobnega tehnološkega mita: učinkovitosti, nadzora, tehnološkega razvoja in gospodarske širitve. Glavni dogodek izobraževalnega programa bo mednarodna konferenca s teoretiki in umetniki iz Evrope, ZDA, Kanade, Avstralije in Singapurja, ki bo potekala med 16. in 17. novembrom 2012.
Legendarni jazzovski klaviaturist Chick Corea
Novembra bo v Festivalni dvorani Lent nastopil legendarni jazzovski klaviaturist Chick Corea. Chick Corea se je s svojim novim triom znašel v nadvse dobri družbi, saj se mu je pridružil dvojec, ki ga odlikuje izjemen občutek za ritem. Christian McBride (Sting, Pat Metheny, McCoy Tyner) je eden izmed najboljših in najbolj priznanih glasbenikov svoje generacije, bobnar Brian Blade (Herbie Hancock, Bob Dylan, Joni Mitchell), dolgoletni član kvarteta Wayne Shorter Quartet, pa spada med najboljše bobnarje nasvetu. Omenjena trojica je tvorila že ritem sekcijo skupino Five Peace Band, s katero so leta 1999 nastopili na turneji po Aziji in Ameriki. V obliki tria bodo nadaljevali točno tam, kjer so začeli z dinamično in nadvse swingajočo glasbo, ki temelji na izjemnem sodelovanju in odličnem medsebojnem poznavanju.