O-STA

Dvojno označevanje cen - pomoč potrošnikom

MASLO, SUROVO 'JOŽICA'                       MASLO, SUROVO 'MARIJA'
       0.250 kg                                     0.125 kg
       1.453,20 sit/kg                              1.505,60 sit/kg
    363.30 SIT                                   188.20 SIT
000040349620   1683454                       000042649780   1683895 


Nedvomno je cena eden od pomembnejših razlogov za odločitev za nakup določenega blaga ali storitve. Tudi zato so seveda pravila o načinu označevanja cen blaga in storitev natančno določena, in sicer v Pravilniku o načinu označevanja cen blaga in storitev, ki ga je na podlagi Zakona o varstvu potrošnikov pripravil Urad RS za varstvo potrošnikov. Najnovejša dopolnitev tega pravilnika, ki sicer velja že od avgusta 1999, pa prinaša novost, ki jo lahko preprosto označimo kot dvojno označevanje cen in katere namen je dodatno izboljšanje obveščanja potrošnikov in predvsem lažje primerjanje cen.

Poskusimo poenostaviti in oglejmo si novost: v prodaji je mogoče kupiti izdelke v različnih velikostih pakiranja, na primer maslo v zavojčku po 25 dag ali v zavojčku, ki vsebuje 0.125 kg. Kupite lahko mleko v embalaži 0,5 litra ali 1 liter ali 0,25 litra. Papirnate robčke lahko kupite v pakiranju, ki vsebuje 8 robčkov ali v zavojčku, ki vsebuje 15 robčkov. Takšnih primerov bi seveda lahko našteli nešteto. Kako torej na hitro, pred prodajno polico, ugotoviti katero maslo ali kateri robčki so dražji oz. cenejši, še posebej, če vas ne zanimajo druge lastnosti ponujenega blaga, ampak predvsem njihova cena? S kalkulatorjem v roki? Seveda bi prišli do primerljivih cen, vendar bi porabili tudi precej vašega dragocenega časa.

Potrošnikom je torej v pomoč cena, ki je zapisana na enoto proizvoda (1 kilogram, 1 liter, 1 meter, 1 kvadratni meter, 1 kubični meter,...), saj lahko na ta način neposredno primerja dve ali več cen izdelkov, ki so ponujeni v različnih velikostih pakiranja. Dopolnitev že omenjenega pravilnika prinaša to določilo, in sicer v prodajalnah, katerih površina prodajnega prostora je večja od 500 m2.

Cene za enoto ni potrebno označevati, če je enaka prodajni ceni ali če to ne bi bilo smiselno zaradi narave ali namena izdelkov (na primer, ko se v isti embalaži prodajajo različni izdelki). Cena izdelkov mora biti označena na izdelku, lahko pa se označi tudi na drug način npr. na polici, na izvirni embalaži izdelka, v obliki cenika, v katalogu. Pomembno je, da mora biti označitev cen nedvoumna, tako da cene enega blaga ni mogoče zamenjati s ceno drugega blaga, lahko prepoznavna, čitljiva in za potrošnika na vidnem in dosegljivem mestu. Seveda lahko dvojno označijo cene tudi trgovine, katerih kvadratura prodajnega prostora je manjša od 500 m2.

Upamo, da bo novost v pomoč potrošnikom in da boste njeno uporabnost čimprej preverili v prodajalnah. Oglejte si dvojno označitev cen v prodajalnah (kot rečeno je obvezna za prodajalne, ki so večje od 500 m2 prodajnega prostora), zahtevajte pojasnilo in si olajšajte odločitev za nakup!