O-STA

Stari prijatelji in nova razmerja

Spoštovani,
vljudno vabljeni na tretji koncert Modrega abonmaja Slovenske filharmonije, ki bo 12. in 13. Novembra 2015 ob 19.30 v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma.

Orkester Slovenske filharmonije

Olari Elts, dirigent
Lilya Zilberstein, klavir
Miran Kolbl, koncertni mojster

Spored:

Brett Dean:
Testament - glasba za orkester
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert za klavir in orkester št. 9 v Es-duru, K. 271
Arvo Pärt: Silhuette za orkester in tolkala
Ludwig van Beethoven: Simfonija št. 5 v c-molu, op. 67

Brett Dean (Brisbane, Avstralija, 1961) je že skoraj dvajset let zelo cenjen skladatelj, mednarodni glasbeni ugled pa si je ustvaril pri svojih dobrih dvajsetih, ko je leta 1984 postal violist pri Berlinskih filharmonikih. Tam je ostal do 1999, ko se je podal na poklicno skladateljsko pot. Z aktualnim glasbenim direktorjem tega orkestra sirom Simonom Rattlom pa je povezan kot skladatelj.

Dean je v precejšnji meri avtor programskih del: za Franka Petra Zimmermanna je leta 2007 napisal violinski koncert Izgubljena umetnost pisanja pisem (dve leti kasneje je zanj prejel Grawemeyerjevo nagrado) na podlagi pisem Johannesa Brahmsa, Vincenta van Gogha, Huga Wolfa in avstralskega izobčenca Neda Kellyja. Za slovitih Dvanajst čelistov Berlinskih filharmonikov je že sredi devetdesetih napisal skladbo Dvanajst jeznih mož (po istoimenski drami - in tudi filmu, ki prikazuje delo porote na sodišču, pred nekaj leti uprizorjeni na slovenskem odru v Mestnem gledališču ljubljanskem), njegova skladba Testament pa je nastala leta 2002 - za dvanajst viol. Slišali bomo priredbo za orkester iz leta 2008, v vsakem primeru pa gre za izjemno zanimivega glasbenika!

Tudi Lilya Zilberstein je večino svojega odraslega življenja preživela v Nemčiji. Rojena je bila v Moskvi, mednarodni uspeh pa ji je zagotovila zmaga na Busonijevem tekmovanju v Bolzanu. Umetnica je znana tudi po svojem pogostem sodelovanju z Martho Argerich, po mnenju mnogih najpomembnejšo pianistko zadnjih desetletij.

Zilbersteinova bo nastopila z Mozartovim relativno zgodnjim Klavirskim koncertom v Es-duru, ki se ga je po zabavni pomoti oprijel vzdevek "Jeunehomme" (mlad moški). Tako naj bi se po sočasnih pričevanjih pisal francoski pianist, ki mu je skladatelj posvetil to delo. Šele pred desetimi leti je avstrijski polihistor (in tudi muzikolog) Michael Lorenz dokazal, da je šlo dejansko za pianistko, resda francosko in z podobno izgovorjenim priimkom Victoire Jenamy, s katero se je Mozart seznanil leta 1773 na Dunaju, koncert pa napisal štiri leta kasneje v Salzburgu.

Pärtova skladba za godalni orkester in tolkala je bila napisana po naročilu Pariškega orkestra v počastitev novega glasbenega direktorja (skladateljevega estonskega rojaka in prijatelja) Paava Järvija, ki je skladbo leta 2010 tudi krstil.

###
Photo credit:
Foto Lyla Silberstein: arhiv Slovenske filharmonije
Foto Olari Elts: Marco Borggreve