O-STA

Baletni ansambel ljubljanske Opere bo nastopil na poletnem festivalu v Madridu

Koreograf in umetniški direktor baleta Renato Zanella je v predstavo Veter (Wind) ujel čas in vpliv Beethovnove, Straussove in Mahlerjeve glasbe

V Madridu bo do konca meseca potekal poletni festival Veranos de la Villa, ki združuje vse zvrsti umetnosti in gastronomije na enem mestu. Na povabilo organizatorjev festivala se je odzval tudi ljubljanski baletni ansambel, ki bo na odprtem prizorišču v središču mesta nastopil s tremi predstavami novega baleta Veter (Wind) v koreografiji umetniškega direktorja baleta Renata Zanelle.

Poletni festival je za baletne plesalce v trenutnih razmerah lepa priložnost, da se iz vadbenih prostorov gledališča preselijo na odprto prizorišče in se predstavijo tudi pred tujim občinstvom, ki je vrhunske baletne umetnosti po besedah organizatorjev festivala zelo željan.

Ljubljanski plesalci se bodo tako 11., 12. in 13. avgusta ob 22. uri občinstvu predstavili z novim baletnim večerom, zasnovanim kot predstava, z naslovom Veter (Wind). Sestavljena je iz dveh delov, Beethovnovega koncerta za klavir št. 5 v Es-duru, op. 73, in Straussovih sanj, kot je klasične valčke poimenoval koreograf večera in umetniški direktor ljubljanskega baleta Renato Zanella. Ta je idejno izhodišče za koreografijo našel v veličastni glasbi Beethovna. Skladatelj je svoj zadnji klavirski koncert, znan tudi pod naslovom Imperator, dokončal leta 1809, v letu, ko je Napoleon osvojil Dunaj.

Koreografa Zanello je navdihnilo tudi skrivnostno Beethovnovo pismo Nesmrtno ljubljeni, ki naj bi ga skladatelj napisal tik pred nastankom klavirskega koncerta. Zanella se je tako podal na pot iskanja zagonetne ženske skozi štiri glavne kompozicijske linije: moč, skrivnost, strast in radost. Beethovnovo glasbo je navdihnil Napoleon, v času, ko je vsa Evropa verjela, da bo ta postal človek novega časa, čeprav se je pozneje izkazalo, da so njegovi pravi nameni zgolj zavojevalskega značaja. Veter sprememb, ki je ponesel tudi skladatelja, se v glasbenem smislu odraža v uporabi orkestra, ki zazveni kot močna vojska v popolnem nasprotju z občutljivim zvokom klavirja. "Kontrast v njegovi glasbi doživljamo kot soočenje med moškim in ženskim principom, kjer na koncu zmagata oba," pojasni izbor glasbe Zanella.

Drugi del večera je posvečen tradiciji novoletnih koncertov Dunajskih filharmonikov, vodilnemu in največjemu mednarodnemu dogodku, ki na prvi dan leta tradicionalno pošilja v svet sporočilo umetnosti o lepoti, miru in enotnosti. Zanella je kot vodja baletnega ansambla Dunajske državne opere in kot koreograf dogodka (nazadnje leta 2017) imel možnost ustvariti koreografije na številne najbolj priljubljene melodije avstrijskih skladateljev, ki so jih filharmoniki odigrali pod vodstvom najprestižnejših dirigentov. Obogaten s to izkušnjo je za baletni ansambel Dunajske državne opere ustvaril balet, ki je postal zaščitni znak tega ansambla in s katerim so dunajski baletniki nastopali po vsem svetu. "Ta del večera bo izzvenel v tonih dveh skladateljev, Straussa in Mahlerja, ki sta, čeprav sta v svojem bistvu povsem drugačna, močno vplivala na življenje in slog 19. in 20. stoletja. Na podlagi svojih izkušenj na Dunaju sem ustvaril delo, v katerem oba skladatelja postavljam v harmonijo, glasbene in plesne virtuoze pa združujem v harmoničen odnos z namenom, da bi se lahko s svojo energijo in globino prelili v sozvočje z današnjimi generacijami," je predstavo orisal Zanella, ki je za ljubljanski baletni ansambel dodal nekaj nove glasbe in na ta način ustvaril posebno različico koreografije. Gre za tradicionalno, moderno, romantično, nostalgično, zabavno, plesno predstavo polno humorja in energije. Med najbolj prepoznavnimi glasbenimi deli v njej so Pizzicato polka Johanna Straussa mlajšega, Adagietto iz Mahlerjeve 5. simfonije in Koračnica Radetzkega Johanna Straussa.

Nastop ljubljanskih baletnih plesalcev na v tem času edinem tovrstnem festivalu v Madridu je podprlo tudi tamkajšnje Veleposlaništvo Republike Slovenije. Je pa ta nastop na tako odmevnem festivalu, ki si ga bo ogledalo več tisoč obiskovalcev, še dodatna promocija Slovenije ob aktualnem predsedovanju Svetu EU.

Umetniški direktor ljubljanskega baletnega ansambla Renato Zanella je predstavo Veter posvetil času in vplivom, ki jih je glasba dala zgodovini.

Foto: Solista Nina Noč in Lukas Zuschlag v koreografiji Renata Zanelle.

Avtor fotografije je Luca Vantusso.

***