O-STA

Mojstrovine iz zakladnice samospeva na petem koncertu vokalnega cikla

basbaritonist Krešimir Stražanac in pianistka Doriana Čakarova
Stražanac_Čakarova
Dialog

Dialog

17. marec 2023 ob 19.30

Predkoncertni pogovor ob 18.30

Dvorana Marjana Kozine, Slovenska filharmonija

Krešimir Stražanac basbariton

Doriana Čakarova klavir

Spored:

Franz Schubert: Labodji spev, D 957

Gustav Mahler: Pet pesmi na besedila Friedricha Rückerta

Življenje Franza Schuberta morda res ni bilo dolgo, a v začetku 19. stoletja je prav on najbolj vplival na pojem samospeva in do danes ostaja ena ključnih osebnosti v razvoju te intimne, prefinjene zvrsti. Samospev tako ni bil več le glas s spremljavo, temveč je spremljava postala enakovreden, bistven del skladbe, ki v glasbo vnaša svoje elemente in vpliva tudi na vokalno linijo, ta pa se tesno prilega naravni recitaciji besedila. Klavir in vokal sta enakovredna partnerja v raznovrstnih dialogih, pa naj glasbeno vsebino komentirata vsak po svoje, se med seboj bojujeta ali podpirata.

Romantičnim skladateljem je samospev pomenil utelešenje intimnosti in zgoščenega lirskega izraza, v katerem je njihov čas videl enega svojih velikih idealov. A to ni bil samo ideal romantike, temveč tudi obdobij, ki so ji sledila in iz nje (ne)posredno izhajala. Celo Gustav Mahler, skladatelj velikih simfonij, se je v svojih samospevih umaknil v skrajno varčnost in askezo glasbenih sredstev. Pesmim Friedricha Rückerta, čigar besedila so tudi predloga znamenitim skladateljevim Kindertotenlieder, se je skladatelj posvetil poleti 1901.

Hrvaški basbaritonist Krešimir Stražanac je študiral na Državni visoki šoli za glasbo in uprizoritveno umetnost v Stuttgartu. Med študijem se je redno udeleževal izobraževanj s področja interpretacije samospevov, opernega petja ter izvajanja oratorijskih del. Prejel je nagrade na mnogih mednarodnih pevskih tekmovanjih, med drugim je bil finalist Mednarodnega tekmovanja Richarda Wagnerja v Benetkah ter zmagovalec Mednarodnega tekmovanja Huga Wolfa v Slovenj Gradcu. Po končanem študiju je postal stalni član solističnega ansambla Opere v Zürichu, kjer je poustvaril številne operne vloge, kot so Baron Tusenbach (Eötvös, Tri sestre), Ping (Turandot) in Harlekin (Ariadna na Naxosu).

Leta 2017 je debitiral v Bavarski državni operi v Giordanovem delu Andre Chenier in istega leta upodobil Franka v Netopirju ter Kreona v Kralju Ojdipu Stravinskega. Med njegove najbolj znane dosežke sodijo še naslovna vloga v Telemannovem Orfeju, vloga Ambrosia v Webrovi operi Die Drei Pintos ter izvedba Orffove opere Mesec.

Kot mednarodno uveljavljeni koncertni pevec je nastopal z mnogimi pomembnimi svetovnimi orkestri (med drugim z Bavarskim radijskim simfoničnim orkestrom, Kraljevim orkestrom Concertgebouwa v Amsterdamu, Orkestrom Gewandhausa iz Leipziga, Simfoniki iz Tokia in Singapurja) pod vodstvom cenjenih dirigentov (H. Blomstedt, M. Honeck, J. Nott idr.), s katerimi je predstavil obširen repertoar od starejše glasbe do sodobnih klasičnih del. Leta 2021 je debitiral z Berlinskimi filharmoniki pod taktirko njihovega umetniškega vodje Kirilla Petrenka.

Krešimir Stražanac v svojem umetniškem ustvarjanju posebno pozornost posveča prav samospevom. V solistični koncertni program najraje umešča Schubertov cikel Zimsko popotovanje, Schumannovo zbirko Pesnikova ljubezen ter Beethovnovo zbirko Oddaljeni ljubici. V vseh teh letih se je izkazal na svetovno znanih odrih, tako na domačih tleh kot na mednarodni ravni: v Musikvereinu na Dunaju, londonskem Centru Barbican, koncertnih dvoranah v Tokiu, Gewandhausu v Leipzigu, Koncertni dvorani Vatroslava Lisinskega v Zagrebu, na festivalu Poletne igre v Dubrovniku in na mnogih drugih koncertnih prizoriščih.

Mednarodno uveljavljena pianistka Doriana Čakarova, rojena v Varni v Bolgariji, se lahko pohvali s številnimi priznanji na pomembnih tekmovanjih, njena obsežna diskografija pa je prejela odlične kritike in bila večkrat nagrajena.

Na Državni visoki šoli za glasbo in uprizoritveno umetnost v Stuttgartu je magistrirala iz klavirja v razredu Fernande Kaeser in Friedemanna Riegerja ter se na področju samospevov izpopolnjevala pri Konradu Richterju. Na Mednarodnem klavirskem tekmovanju Dimitra Nenova v Razgradu v Bolgariji je leta 1993 prejela drugo nagrado in izvedla Drugi klavirski koncert Rahmaninova s Filharmoničnim orkestrom Varna. V Italiji je na 15. Mednarodnem tekmovanju Franza Schuberta 2001 skupaj z violončelistko Krassimiro Krastevo prejela nagrado v kategoriji komorne glasbe, tri leta zatem pa s sopranistko Judith Erb drugo nagrado na Mednarodnem tekmovanju v glasbeni interpretaciji mesta Racconig. Z baritonistom Konstantinom Krimmlom je leta 2018 osvojila prvo nagrado na mednarodnem glasbenem tekmovanju Rising Stars Grand Prix v Berlinu.

Večinoma se posveča poustvarjanju samospevov in komorne glasbe. Nastopila je na najbolj priznanih koncertnih odrih na Dunaju, v Berlinu, Frankfurtu, Stuttgartu, Hannovru, Freiburgu, Luganu ter na večjih festivalih samospevov (Heidelberška pomlad, Festival samospevov v Oxfordu, Dresdenski glasbeni festival, Festival samospevov v Sindelfingnu, Mozartfest v Würzburgu in Schubertiada v Barceloni). Pogosto sodeluje s priznanimi umetniki, med drugim z Äneasom Hummom, Samuelom Hasselhornom, Evo Zalenga, Julianom Prégardienom, Ulrike Sonntag, Krešimirjem Stražancem, Anno-Leno Elbert, Matthiasom Klinkom, Judith in Felicitas Erb, Sylvio Koncza, Mirello Hagen, Konstantinom Krimmlom, Thomasom Pfeifferjem in Vokalnim ansamblom SWR.

Za zgoščenko klavirskih balad Schuberta, Loewa, Schumanna in Jensena, ki jo je v sodelovanju s Konstantinom Krimmlom leta 2019 izdala pri založbi Alpha Classics, je prejela francosko nagrado Diapason découverte in bila nominirana za nagradi ICMA (International Classical Music Awards) ter Opus Klassik. Njeni posnetki samospevov in duetov Roberta Schumanna, Huga Kauna in Louisa Spohra s sopranistkama Judith in Felicitas Erb, izdani pri založbi ARS-Production, še posebej pa zgoščenka z dueti Felixa Mendelssohna in Fanny Hensel so bili navdušeno sprejeti po vsej Evropi. Za slednjo je bila leta 2017 nominirana za nagrado Echo Klassik.

Od oktobra 2003 je dejavna predvsem kot korepetitorka v operah, oratorijih in samospevih na Univerzi za glasbo in uprizoritveno umetnost v Stuttgartu. Je ena najbolj iskanih pianistk na mojstrskih pevskih tečajih in mednarodnih pevskih tekmovanjih.