Znanstveniki iz 33 evropskih držav združujejo moči za ustvarjanje referenčnih genomov bogate biotske raznovrstnosti kontinenta

Evropski konzorcij ERGA (The European Reference Genome Atlas) poroča o uspehu pilotskega projekta, ki je združil raziskovalce iz vse Evrope za izdelavo visokokakovostnih referenčnih genomov za 98 vrst. To je pomemben mejnik na poti k ustvarjanju visokokakovostne baze referenčnih genomov za vse evropske živali, rastline in glive.

Koordinatorica slovenskega konzorcija ERGA je dr. Elena Bužan z Oddelka za biodiverziteto UP FAMNIT. Po izvolitvi za novo članico konzorcija lani je dr. Bužan povzela svojo vlogo: "Kot novoimenovana članica ERGA si bom prizadevala razširiti sodelovanje z drugimi projekti in iniciativami z vsega sveta, ki se zavzemajo za širitev kataloga referenčnih genomov in njegove uporabnosti. To sodelovanje ni le znanstveni podvig, temveč tudi delo, ki združuje različne strokovnjake s področja varovanja biodiverzitete, iz različnih področij in ozadij."

Ključni poudarki znanstvenega prispevka

Med mnogimi mejniki projekta so tudi prve sestave genomov na ravni kromosomov za vrste iz Grčije, ene najbolj biodiverzitetnih držav v Evropi. Lokalne raziskovalne ekipe v Grčiji so vzorčile vrste, kot sta kretska kuščarica in Aristotelov som, da bi ustvarile genome, ki so zdaj javno dostopni vsem po svetu. To je odličen primer, kaj je mogoče doseči z združevanjem mednarodne skupnosti raziskovalcev biodiverzitete in spodbujanjem sodelovanja med državami in znotraj njih. Projekt je poudaril enakost in vključenost, saj je cilj, da so genomike in njihovi viri dostopni vsem, ne glede na geografske meje. Za mnoge sodelujoče raziskovalce in države je bil projekt prva priložnost za aktivno sodelovanje pri ustvarjanju naprednih referenčnih genomskih virov za njihovo domačo biodiverziteto.

Pilotski projekt je bil prav tako uspešen pri povečanju zavedanja o naraščajočem pomenu genomike biodiverzitete v Evropi in širše. Genomski podatki imajo velik potencial za informiranje ohranitvenih ukrepov za ogrožene vrste in za odkritja na področjih, kot so zdravje ljudi, bioekonomija, biovarnost in številne druge aplikacije. Med vrstami, katerih genom je bil sekvenciran v okviru projekta, je na primer tudi večji argentinski srebrnjak - komercialno pomembna ribja vrsta iz severnega Atlantika. Novi referenčni genom bo znanstvenikom omogočil natančnejše ocene genetskega stanja populacij te vrste in usmerjanje odločitve o upravljanju, da bi zagotovili trajnostne in odgovorne ribolovne prakse.

Medtem ko si svetovna znanstvena skupnost prizadeva odkriti celoten potencial genomskih podatkov, vzpostavitev vseevropske mreže sodelovanja pod okriljem ERGA pospešuje znanstveni napredek in olajšuje njegovo pretvorbo v konkretne koristi za biodiverziteto in družbo. Poleg tega mreža pomaga raziskovalcem na vseh stopnjah kariere pri iskanju in izmenjavi priložnosti za usposabljanje, partnerstva in financiranje.

Z mednarodnim sodelovanjem ter osredotočanjem na vključenost in enakost, ERGA postavlja nove standarde za genomiko biodiverzitete. Novo pridobljeno znanje in izzivi, obravnavani v pilotskem projektu, bodo usmerjali prihodnja prizadevanja, spodbujali zanesljive in standardizirane postopke ter vzpostavitev celovite baze genomskih podatkov za vrste v Evropi in širše.

Povezava do zbirke pilotnega projekta: https://www.nature.com/collections/european-reference-genome-atlas