O-STA

UPKL zavrača vmesno poročilo o sistemskem nadzoru komisije MZ

UPKL je v Pripombah na poročilo o sistemskem nadzoru zavrnila vse očitke kot neutemeljene. Poročilo in delovanje komisije je neveljavno, nepravilno, pristransko, nestrokovno in nezakonito. UPKL je zato pozvala Ministrstvo za zdravje, naj imenuje novo komisijo, ki bo zadostila standardu strokovnosti ter svoje delo opravila zakonito in nepristransko UPKL je uvodoma ugotovila, da je poročilo v nasprotju z 9. členom Pravilnika o upravnem nadzoru v zdravstvu, saj ni podpisano s strani vseh članov komisije, zato je neveljavno.

Člani komisije, ki so podpisani pod poročilo, so delovali pristransko. Očiten cilj komisije je napisati vsebino poročila na način, da se diskreditira in odstrani obstoječe vodstvo in ga zamenjati z osebami, s katerimi so večkratno poslovno povezani (Zbornica-zveza, FZAB). Iz tega razloga je komisija svoje navedbe v poročilu oblikovala na podlagi laži, prirejenih dejstev, stavkov, vzetih iz konteksta, celo ponarejenih oz. potvorjenih izjavah zaposlenih. Poročilu ni priložen niti en sam dokaz, ki bi potrjeval njihove navedbe. Vsebina zapisnikov izjav zaposlenih na UPKL je prirejena, zapisniki niso bili pisani dobesedno, komisija je odločala po lastnem preudarku, zakrivala svoje priče in razkrivala tiste, ki niso govorili v prid njenim stališčem. S tem je komisija UPKL in njenim zaposlenim kršila ustavne in zakonske pravice, med drugim pravico do izjasnitve in pravico do obrambe.

Dvomiti gre tudi v strokovnost komisije, ki je v sistemskem nadzoru preverjala ustreznost dela terciarne ustanove, UPKL, saj niti en član komisije ni specialist psihiatrije (trije člani med njimi tudi predsednica so člani Zbornice - zveze, FZAB), ki bi na podlagi svoje izobrazbe ter delovnih izkušenj lahko poznal delo
klinične prakse v psihiatričnih bolnišnicah ter v povezavi s tem tudi izvajanje posebnih varovalnih ukrepov, upoštevajoč medicinsko doktrino in strokovno prakso. Rezultat nestrokovnosti in nekompetentnosti komisije pa kaže tudi globoko nerazumevanje in nepoznavanje osnovnih okvirjev zakonodaje ter nepoznavanje in nerazumevanje sodnih in drugih pravnih postopkov. Upoštevani niso bili niti veljavni podzakonski akti, tako je med drugim komisija delovala tudi v nasprotju s Pravilnikom o sistemskem nadzoru v zdravstvu in Pravilnikom o upravnem nadzoru v zdravstvu, na katere se sama sklicuje. Dvom v primerno strokovno usposobljenost članov komisije in dvom v njihovo nepristranskost, pa je tisti končniskupni imenovalec, ki kaže na nepravilnost in nezakonitost sistemskega nadzora kot celote.

Podroben pregled vsebine je pokazal, da je vmesno nedokončno poročilo komisije nepravilno in nezakonito, saj temelji na zmotno in nepopolno ugotovljenem dejanskem stanju, kar posledično velja tudi za predlagane ukrepe. Komisija je v nasprotju z obstoječimi dokazi, ki potrjujejo takojšen ustrezen odziv vodstva UPKL na medijske obtožbe o domnevnem nasilju zaposlenih nad pacienti, kljub temu neresnično in žaljivo obdolžila vodstvo UPKL, da v zvezi s tem ni naredilo ničesar. Komisija je prav tako predlagala večje število ukrepov, ki so nepotrebni iz razloga, ker se priporočila v UPKL že ustrezno izvajajo, predlagala je tudi sprejem Pravilnikov, ki so na UPKL sicer že v veljavi, ukrepe, ki so v nasprotju s sedaj veljavnim Statutom in številne ostale ukrepe, ki potrjujejo, da komisija dokumentacije, ki ji je bila ves čas na razpolago, ni niti pregledala.

Poročilo je pomanjkljivo ter brez ustrezne trditvene in dokazne podlage, da je jasno, da gre za malomarno, pristransko in nestrokovno opravljeno delo komisije. To je tudi razlog, da je UPKL v okviru pripomb na poročilo podala predlog, naj njene pripombe na poročilo o sistemskem nadzoru skrbno ter sistematično preuči in upošteva komisija za izvedbo sistemskega nadzora v novi sestavi. Le tako bodo namreč lahko zasledovani minimalni standardi z zakonom zagotovljenih načel, in sicer načelo zakonitosti, načelo varstva pravic strank in z Ustavo RS zagotovljena načela. Prav tako je, zaradi zagotavljanja strokovnosti in
neodvisnosti, UPKL izpostavila nujnost sestave nove komisije na način, da bo zajemala najmanj tri člane, ki naj bodo zdravniki, strokovnjaki s področja klinične psihiatrije in ki niso v nikakršnih poslovnih ali drugih preteklih ali sedanjih povezavah z UPKL. Komisija naj zajema tudi najmanj enega člana pravnika, z
opravljenim pravniškim državnim izpitom, v izogib kršenju zakonodaje in poznavanju posameznih procesnih postopkov.

UPKL je na podlagi utemeljene dokazne podlage zavrnila vse očitke o sistemskih pomanjkljivostih ter izpostavila, da je poročilo komisije nestrokovno, pristransko in zlonamerno, z očitnim ciljem neupravičene diskreditacije vodstva UPKL in zaposlenih. UPKL zaradi hude malomarnosti, nevestnega, nezakonitega in pristranskega dela ministrici za zdravje prav tako predlaga, naj ustrezno ukrepa zoper člane komisije.

prof. dr. Bojan Zalar
generalni direktor UPK Ljubljana