O-STA

KLM in ZeroAvia načrtujeta demonstracijski let z uporabo tekočega vodika brez emisij

ZeroAvia in KLM Royal Dutch Airlines sta sporočila, da si bosta prizadevala za demonstracijski let s pogonom na vodik in elektriko brez emisij - z uporabo motorjev ZeroAvia ZA2000 za velika regionalna turbopropelerska letala.

Električni motorji s pogonom na vodik uporabljajo vodik v gorivnih celicah za proizvodnjo električne energije, ki se nato uporablja za napajanje električnih motorjev, ki poganjajo propelerje letal. Edina emisija pri tem je nizkotemperaturna vodna para. Študije zato ocenjujejo, da ima takšen način letenja do 90-odstotno manjši vpliv na podnebje v primerjavi z običajnimi leti na kerozin.*

Prvi večji mejnik bo izvedba demonstracijskega leta od točke A do točke B med dvema letališčema, ki ga nameravata izvesti leta 2026. Poleg identifikacije optimalnega para letališč bodo prve aktivnosti usmerjene v pridobivanje regulatornih dovoljenj za letenje in zagotavljanje oskrbe s tekočim vodikom ter vzpostavljanje podporne infrastrukture za polnjenje letal s tekočim vodikom.

S tovrstnim sodelovanjem KLM in ZeroAvia zagotavljata osnovo za vpeljavo čistejših letov v KLM-ovi mreži. Poleg tega bo ta projekt pospešil tudi razvoj konceptov uporabe letal na vodik po celotni EU.

KLM si prizadeva postati bolj trajnostna letalska družba. Podpora naprednim tehnologijam, kot sta letenje na vodik in elektriko, je eden od treh stebrov, ki pomagajo letalskemu sektorju v smeri razogljičenja. Vzdrževalni oddelki letalskih družb KLM in Air France že sodelujejo z ZeroAvia pri izgradnji baze znanja za učinkovito vzdrževanje, popravila in upravljanje (ang. MRO) letal na vodikove gorivne celice.

"V KLM si prizadevamo postati vodilna letalska družba na poti k bolj trajnostni prihodnosti v letalstvu. Zato aktivno podpiramo in spodbujamo inovacije, ki poganjajo spremembe v industriji. Ko govorimo o prihodnosti letov brez emisij, KLM hkrati podpira različne tehnologije in inovacije. Skupaj z našimi partnerji izvajamo raziskave o električnih, vodikovih in hibridnih letih ter iščemo načine, kako bi napredek na tem področju še pospešili," je ob tem povedal generalni direktor KLM Cityhopper Maarten Koopmans.

ZeroAvia je v svoji britanski bazi že obširno testirala prototip svojega prvega motorja ZA600 na letalu Dornier 228. Prav tako so za ključne gradnike tehnologij sistema ZA2000 izvedli napredne talne teste v ZDA in Veliki Britaniji. ZA2000 bo podpiral regionalna turbopropelerska letala z do 80 sedeži, kot sta ATR72 ali Dash 8 400.

*Clean Sky and McKinsey - Hydrogen Aviation: A fact-based study of hydrogen technology, economics, and climate impact by 2050 https://cleansky.paddlecms.net/sites/default/files/2021-10/20200507_Hydrogen-Powered-Aviation-report.pdf