"Za srečo narodov": vabilo na sklepni dogodek v počastitev 250-letnice Splošnega šolskega reda Marije Terezije
Splošni šolski red je bil izdan 6. decembra leta 1774.
V spomin na ta pomemben dan bo 6. decembra 2024 ob 12. uri potekal sklepni dogodek v nizu letošnjega praznovanja ob 250-letnici Splošnega šolskega reda.
Vljudno vas vabimo, da se udeležite sklepnega dogodka v knjižnici Slovenskega šolskega muzeja.
V letu 2024 je minilo četrt tisočletja od izida "Splošnega šolskega reda za nemške normalne, glavne in trivialne šole v vseh cesarskih in kraljevih dednih deželah" (nem. Allgemeine Schulordnung für die deutschen Normal-, Haupt- und Trivialschulen in sämmtlichen Kaiserl. Königl. Erbländern). Dokument, objavljen leta 1774, je prvi državni zakon za področje osnovnega šolstva, ki je veljal na glavnini ozemlja današnje Slovenije. V skladu z njegovim obsegom in smotrom ga je v sodobnem jeziku mogoče opredeliti kot šolski zakonik.
Oblast pod vodstvom Marije Terezije (vladala: 1740-1780) in njenega sina Jožefa II. (vladal: 1780-1790) je v avstrijskem delu Habsburškega cesarstva začela vzpostavljati centralno voden državni šolski sistem. Uradno je vključeval vse družbene sloje in otroke obeh spolov od šestega do dvanajstega leta, pomenil je začetek procesa uveljavljanja obveznega in široko dostopnega izobraževanja. Nastanek šolskega zakonika je pomembno zaznamovala razsvetljenska misel, ki je poudarjala vlogo človeškega razuma in širjenje izobrazbene ravni za okrepitev učinkovitosti in bogastva države (na področju kmetijstva, vojske, davkov ...). Izid reda je vplival na tiskanje šolskih priročnikov in drugih knjig v deželnih oziroma ljudskih jezikih, s čimer je prispeval tudi k razvoju izraznih zmožnosti in večji javni veljavi slovenskega jezika.
Šolski red iz leta 1774 je kljub nepopolni uresničitvi prinesel korenite in dolgoročne spremembe na področju izobraževanja v srednji Evropi. Predvsem je vzpostavil javni prostor, v katerem je država postala trajno navzoča med vsemi sloji prebivalstva. Prispeval je k utrditvi nekaterih načel, ki v družbenem življenju veljajo še danes: šolstvo kot državna skrb, zavest o nujni dostopnosti temeljnega nabora znanja za vse otroke, pomen skupinskega poučevanja in upoštevanje moralnega oblikovanja učencev.
PROGRAM
|