O-STA

Uspeh na ameriškem trgu je vstopnica za druge tuje trge

Koper, 7. decembra 2011 - Včeraj je na koprski Fakulteti za management potekalo strokovno srečanje na temo Izzivi poslovanja z največjim gospodarstvom sveta - Združenimi državami Amerike.

V razpravi, ki jo je vodil dr. Dragan Kesič, izredni profesor za mednarodno poslovanje, management in marketing s Fakultete za management, so sodelovali mag. Ajša Vodnik, izvršna direktorica Ameriške gospodarske zbornice, Iztok Novak, direktor za območje ZDA, Kanade in Mehike v podjetju Kolektor, Davor Jakulin, direktor in lastnik podjetja ATech elektronika, ter Domen Bočkor, direktor podjetja Tomos Invest. Na povabilo se je odzval tudi namestnik veleposlanika Združenih držav Amerike v Republiki Sloveniji Eugene Young, ki je navdušil z dobrim znanjem slovenščine.

Vodja razprave je najprej predstavil nekaj dejstev o Združenih državah Amerike in njihovem trgu, potem pa je sogovornike povabil k razpravi z izhodiščnim vprašanjem: Zakaj so slovenska podjetja tako malo navzoča in zastopana na trgu ZDA?

Mag. Ajša Vodnik je povedala, da Slovenija res ne izkorišča vseh možnosti, zato je vloga Ameriške gospodarske zbornice predvsem navdušiti vlagatelje, da bi se bolj pojavljali na ameriškem trgu. Meni, da je treba spremeniti trg delovne sile, ga bolj odpreti. Ovire za ameriške vlagatelje so tudi koruptivnost, obremenjenost plač v Sloveniji, pridobivanje ustreznih dovoljenj. V Sloveniji ni prav veliko zadovoljnih ameriških vlagateljev. "Pridobiti moramo enega močnega ameriškega vlagatelja, da bomo imeli svetel zgled," je prepričana Vodnikova. Veliko ameriških podjetij namreč svoja regionalna središča že seli v Zagreb in Beograd. In to bi nas moralo skrbeti.

V podjetju ATech elektronika so na ameriški trg vstopili z namenom pridobiti kapital in razviti svojo dejavnost na višjo raven. Z Američani je relativno težko delati, priznava direktor tega podjetja Davor Jakulin, ker so zelo hitro odzivni in to pričakujejo tudi od drugih. Delajo izredno intenzivno, so zelo dosledni. Iz sodelovanja z Američani so se veliko naučili. Prepričala ga je predvsem njihova socialna kompetenca. Kot "iskalce kapitala" so jih vlagatelji obravnavali popolnoma enakovredno. Meni, da je zakonodaja ena od ovir slovensko-ameriškega sodelovanja.

Podjetje Kolektor ima dober položaj na ameriškem trgu, Iztok Novak se je pohvalil s pozitivnimi izkušnjami pri tem sodelovanju. Prednost Američanov vidi predvsem v njihovem dojemanju časa. So hitrejši, zato imajo višjo dodano vrednost. Američani so razvili managerski odnos in to jim pomaga obvladati trg. Zelo so razvili področje storitvenih dejavnosti.

Podjetju Tomos Invest je sodelovanje z ameriškim trgom odprlo vrata v trikratnem obsegu, je povedal Domen Bočkor. Gradbeno dovoljenje so v Južni Karolini dobili v 48 urah, pri nas to traja dve leti in več. Ključni element za vstop na ameriški trg je "korajža". Američani spoštujejo kapital in lastnika, v Sloveniji je žal tega spoštovanja premalo.

V razpravo se je vključil tudi namestnik ameriškega veleposlanika v Sloveniji Eugene Young, ki je povedal, da je Amerika pomemben trg, ogromen trg in odprt trg, pa tudi zelo konkurenčen. Meni, da pogum ni potreben samo pri vstopu na ameriški trg, temveč pri vsakem poslu. Želi si več naložb na obeh straneh, več poslovnega sodelovanja. Za Slovenijo bi bilo dobro, da se države ne bi toliko vmešavala v gospodarstvo. Amerika se po tem razlikuje, saj je njen namen dati čim več prostora za ustvarjanje dobrih poslov.

Strah pred velikim ameriškim trgom je treba premagati tako, da se začne sodelovati z eno državo, predlaga Vodnikova. Izkoristiti je treba tudi vzvode Slovencev, ki živijo v ZDA. Vsekakor pa je pomembno najti dobre partnerje tudi na drugi strani.

Zaključni misli vodja razprave, da je uspeh na ameriškem trgu odlična referenca tudi za vstop na druge tuje trge, so pritrdili vsi sogovorniki, ki take izkušnje že imajo.

Foto: Alen Ježovnik