O-STA

Črne maske vrhunec tridnevnega dogajanja

ČRNE MASKE VRHUNEC TRIDNEVNEGA DOGAJANJA

Ustvarjalci upravičili Črne maske kot vrhunec otvoritvenega vikenda - SNG Maribor poln do zadnjega kotička

Mnogi so prireditev napovedovali kot vrhunec otvoritvenega vikenda, zato so bila pričakovanja velika. Zadnji dan otvoritvenih slovesnosti smo vam v hramu slovenske kulture, v Slovenskem narodnem gledališču Maribor, predstavili opero Črne maske.

Črne maske so edina opera in hkrati vrhunec glasbene zapuščine slovenskega skladatelja Marija Kogoja, emblematične figure slovenske glasbene avantgard. Zanjo je avtor po zgodbi ruskega pisatelja Leonida Andrejeva tudi sam napisal libreto. Črne maske so opera v dveh dejanjih oziroma petih slikah, ki je nastala med letoma 1924 in 1927, premiero pa je doživela 7. maja 1929 v ljubljanski operi.

Za delo velja, da je rojeno pod nesrečno zvezdo. O nesojenih in neslavnih uprizoritvah zgodbe o Lorenzu, ki ga preganjajo demoni, dokler se njegov razum popolnoma ne zlomi, krožijo številne mračne legende - celo takšne, ki delo povezujejo s temno avtorjevo usodo. Vsebina opere je tragična, glasba pa temu primerno mračna.

Kot vsem, ki so se jih lotili v preteklosti, so bile Črne maske velik izziv tudi tokratnim ustvarjalcem: maestru Urošu Lajovicu, ki se je podpisal pod glasbeno vodstvo uprizoritve, priznanemu (sicer filmskemu) režiserju Janezu Burgerju, zagrebškemu tandemu Numen, ki je poskrbel za scenografijo, kostumografu Alanu Hranitelju in koreografu Edwardu Clugu. Navdušeno občinstvo je dokaz, da ustvarjalci niso le sprejeli izziva Črnih mask, ampak so ga uspešno tudi premagali.

Po operi je dr. Danilo Tϋrk, predsednik države, pohvalil opero in izpostavil njeno vlogo: "S to opero je Slovenija stopila na svetovni oder enakopravno z drugimi in ta opera pomeni preseganje našega provincializma, ki ga v mnogih pogledih doživljamo in zaradi njega včasih tudi trpimo." Po njegovem je to primer, ko se z nekim velikim delom provincializem preseže, premaga "in se stopi enakopravno ob bok najboljšim."

Danilo Rošker, direktor SNG Maribor, je zadovoljno pohvalil ekipo, ki je pripravila opero: "Odličen avtorski tim, sanjski avtorski tim! Na odru se je videlo, kako je publika to sprejela. In to je zelo dobra popotnica za Evropsko prestolnico kulture in za slovensko opero." Takega mnenja je tudi Jože Vidic, sicer vojvoda Lorenzo di Spadaro v operi Črne maske: "Želim si, da bi se to sodelovanje, ki je tokrat prikazalo lep obraz, še nadaljevalo, da bi še znali sodelovati skupaj." Povedal pa je tudi to, da je Slovenija mala država, da premore samo dve operni hiši: "Opernih pevcev je zelo malo, sploh tistih, ki smemo prevzeti največje vloge, tako da si želimo takega sodelovanja. In to bo velika popotnica za naprej."