O-STA

Znani so izsledki najnovejše raziskave o kontracepciji med ženskami, starimi med 20 in 30 let

Najpogostejši kontracepcijski metodi kondom in kontracepcijske tablete, dolgoročne metode poznane v manjši meri

Po najnovejši slovenski raziskavi o uporabi kontracepcije med ženskami, starimi med 20 in 30 let, so med najbolj poznanimi kontracepcijskimi metodami kontracepcijske tablete in kondom. Dolgoročne metode kontracepcije, kot je npr. maternični vložek, so poznane v bistveno manjši meri. Okoli 70 % žensk uporablja kontracepcijo, med njimi največ še vedno kondom (40%) in kombinirane kontracepcijske tablete (30%). Uporabnicam kontracepcije so po raziskavi najbolj pomembne lastnosti priročnost oziroma preprostost uporabe, zanesljivost, čim manj stranskih učinkov in zaščita pred spolno prenosljivimi okužbami. Izsledke najnovejše raziskave o kontracepciji v Sloveniji, ki jo je izvedla agencija Mediana, je danes na dogodku za medije predstavila Katja Zužič, Vodja spletnih raziskav pri Mediani. Renata Završnik Mihič, dr.med., specialistka ginekologije in porodništva pa je na dogodku predstavila različne metode kontracepcije. Kot predstavnica ciljne skupine, ki jo je raziskava obravnavala, je dogodek povezovala Ula Furlan.

Ljubljana, 24. april 2014 - Agencija Mediana je marca v Sloveniji izvedla raziskavo "Uporaba kontracepcije med ženskami, starimi med 20 in 30 let. Raziskava je pokazala, da ženske ob vprašanju o poznavanju kontracepcije spontano najprej pomislijo na kontracepcijske tablete (53%) in kondom (28%). Dolgoročne metode kontracepcije, kot je npr. maternični vložek, pa so v tej starostni skupini poznane v bistveno manjši meri. Po raziskavi 70 % žensk uporablja kontracepcijo. Med njimi je največ uporabnic kondoma (40 %) in kombiniranih kontracepcijskih tablet (30%). Sledijo progestogenske tabletke oz. mini tabletke (10,8%), vaginalni obroček (6,2%), prekinjen spolni odnos (5,1%), jutranja tabletka (2,4%), maternični vložek s hormonom (1,9%) naravne metode (0,8%) in drugo (2%).

Uporabnicam kontracepcije so najpomembnejše lastnosti metod priročnost, preprostost uporabe, zanesljivost, čim manj stranskih učinkov in zaščita pred spolno prenosljivimi okužbami. Druge pomembne lastnosti so čim nižji odmerek hormonov, hitra povrnitev plodnosti po prekinitvi uporabe kontracepcije, prekinitev brez obiska zdravnika, dodatni pozitivni učinki (ugoden vpliv na kožo, lase, zmanjšanje mesečnih krvavitev, splošno počutje), da kontracepcija ne vsebuje estrogena in da ni potrebno redno jemanje.

Raziskava je pokazala tudi, da je kontracepcija 3. najpogostejša dnevna rutina žensk, takoj za osebno higieno in nego "Uporaba kontracepcije velja med populacijo žensk, starih med 20. in 30. let, za rutino, ki je za nekatere uporabnice lahko moteča, saj se uvršča na 7. mesto motečih dnevnih rutin" je povedala Katja Zužič iz agencija Mediana.

Glede na izsledke različnih raziskav, ki sta jih v zadnjih letih izvedla UKC (2012) in Inštitut za varovanje zdravja (2013) in se nanašajo na celotno populacijo, se mlade ženske med 20. in 30. letom starosti ne razlikujejo bistveno od celotne populacije. Slednja se namreč najpogosteje odloča za hormonsko kontracepcijo (25-40%) in kondom (10-15%). Odstopanja so značilna le za uporabo dolgoročnih metod kontracepcije, ki so pri starejši populaciji pogostejše. Maternične vložke namreč uporablja okoli 11 % žensk v rodni dobi, največ med 30. in 44. letom starosti. Sterilizacijo kot metodo zaščite pred nezaželeno nosečnostjo uporablja okoli 3 % parov.

Na dogodku za medije je Renata Završnik Mihič, dr. med., specialistka ginekologije in porodništva, predstavila različne metode kontracepcije, njihove prednosti in pomanjkljivosti ter uporabo.

V Sloveniji so na voljo številne kontracepcijske metode, ki jih lahko klasificiramo glede na čas trajanja metode (kratkodelujoče in dolgodelujoče), glede na sestavo (hormonske / nehormonske) ali glede na povrnitev plodnosti po prekinitvi metode (povratne/trajne). Za kratkodelujoče metode, kamor uvrščamo kontracepcijske tabletke, kontracepcijski obliž in vaginalni obroček je značilno, da jih mora uporabnica jemati enkrat dnevno, tedensko oz. mesečno. Za dolgodelujoče metode, med katerimi so uporabnicam na voljo kontracepcijske injekcije, podkožni vsadki (v Sloveniji niso na voljo) ter maternični vložki s hormonom ali bakrom pa je značilno, da za njihovo namestitev poskrbi ginekolog. Delujejo od 3 mesecev (injekcije) do največ 10 let, kar je odvisno od izbrane metode.

Poleg že naštetih metod poznamo še druge kontracepcijske metode, to so: pregradne (kondom, diafragma, ženski kondom, spermicidi), prekinjen spolni odnos, naravne metode, laktacijska amenoreja in sterilizacija ženske ali moškega.

Zanesljivost kontracepcijskih metod merimo s tako imenovanim Pearlovim indeksom, ki nam pove število nosečnosti pri 100 ženskah, ki so eno leto uporabljale izbrano metodo. Nižji kot je Pearlov indeks, bolj zanesljiva je metoda. Najbolj zanesljive metode so sterilizacija in dolgoročne metode, ki niso direktno odvisne od uporabnic, najmanj zanesljive pa naravne metode, ki zahtevajo večjo doslednost.

V Sloveniji so najbolj uporabljene kontracepcijske tabletke in kondom, sledi jim maternični vložek, predvsem s hormonom, vaginalni obroček in obliž, medtem ko se za sterilizacijo, za katero je tudi zakonsko določena starost 35 let ali več, odloča manj ljudi, od tega predvsem ženske.

Vsaka izmed kontracepcijskih metod ima svoje prednosti, kot tudi pomanjkljivosti, zato je zelo pomembno, da zdravniki ženskam predstavimo vse možnosti ter na podlagi natančne anamneze in pogovora, skupaj s pacientko izberemo metodo, ki je zanjo najprimernejša.

O družbi Bayer HealthCare

Skupina Bayer je globalno podjetje s ključnimi kompetencami na področjih varovanja zdravja, kmetijstva in visokotehnoloških materialov. Bayer HealthCare, podskupina družbe Bayer AG z letnim prometom v višini 18,9 mlrd EUR (2013), je ena vodilnih svetovnih inovativnih družb na področju varovanja zdravja in proizvodnje zdravil s sedežem v nemškem Leverkusnu. Podskupina opravlja globalne dejavnosti v štirih poslovnih enotah: Animal Health (veterinarska zdravila in izdelki za nego živali), Consumer Care (zdravila, ki se izdajajo brez recepta, in prehranska dopolnila), Medical Care (medicinski pripomočki) in Pharmaceuticals (zdravila, ki se izdajajo na recept). Cilj družbe Bayer HealthCare je izumiti, razviti, proizvesti in tržiti izdelke za izboljšanje zdravja ljudi in živali po vsem svetu. Družba Bayer HealthCare ima 56.000 zaposlenih po vsem svetu (31. 12. 2013), in sicer v več kot 100 državah. Za več informacij obiščite www.healthcare.bayer.com.


Kontaktna oseba:
Katja Kresse, tel. 01 581 44 13
e-pošta: katja.kresse@bayer.com
Za več informacij obiščite www.bayer.si.