O-STA

Železniški muzej Slovenskih železnic v Ljubljani praznuje 30-letnico

Januarja mineva že trideset let, odkar je svoja vrata prvič odprl Železniški muzej v Slovenskih železnic v Ljubljani, ki skrbi za ohranjanje zgodovine železnice v Sloveniji. Zamisli o postavitvi muzeja so se pojavile že v šestdesetih letih. Uradno pa je bil muzej ustanovljen leta 1981 kot Odsek za muzejsko dejavnost Železniškega gospodarstva Ljubljana, s sedežem v nekdanji kurilnici na postaji Ljubljana Šiška na Parmovi 35, kjer stoji še danes. Sprva je bila na ogled le zbirka vozil v polkrožni rotundi za lokomotive - to je v osrednjem objektu nekdanje kurilnice, ki je razglašena za kulturni spomenik. Danes pa se muzej ponaša z zbirko več kakor šestdesetih muzejskih lokomotiv in več kakor petdesetih drugih vozili ter več tisočih muzealij z drugih železniških področij. Muzej privablja obiskovalce tako iz Slovenije kot tujine. V Veliki Britaniji so celo ustanovili društvo ljubiteljev tega muzeja. Obenem je ljubljanski železniški muzej je tudi izredno zanimiva lokacija za družabne in druge medijske dogodke. Čaru prostora, kjer domujejo železniški eksponati in mogočne parne lepotice, podležejo tako obiskovalci kot ustvarjalci - fotografi, snemalci, glasbeniki, organizatorji prireditev ...

Mladen Bogič, ravnatelj Železniškega muzeja, je o začetkih muzeja povedal: "Zgodba železniškega muzeja se je z zbiranjem vozil in predmetov za temeljno muzejsko zbirko začela že v 60-ih letih, sklep o tem, da bo muzej v nekdanji kurilnici Šiška, pa so železničarji sprejeli že leta 1972. Pot do oblikovanja delujočega muzeja pa je bila vse prej kot lahka in enostavna. Prvo razvojno fazo smo dokončali leta 2004, ko smo vse muzejske zbirke odprli za javnost. Delujemo v zelo različnih smereh, ena najpomembnejših je projekt Muzejski vlak, ki je prav lani sklenil četrt stoletja uspešnega delovanja. Štejem, da je vzdrževanje starih vozil, naprav in strojev v delujočem stanju najplemenitejša naloga slehernega tehniškega muzeja. Ob tem se ohranjajo tudi vsa potrebna znanja, vednosti in spretnosti, ki bi sicer utonila v pozabo. Seveda vse to nekaj stane, a železničarji, ponosni na svojo tradicijo, so si pripravljeni tako rekoč od ust pritrgati, da lahko historična vozila živijo. Njihova didaktična dimenzija je tudi vse drugačna od mrtvih strojev na razstavi. Dejal bi, da imamo neke vrste Jurski park z živimi jeklenimi dinozavri, medtem ko so v drugih muzejih zgolj njihova mrtva okostja."

O mednarodnem slovesu pa Mladen Bogič pravi: "Naš muzej dobiva največja priznanja iz tujine. Še posebej so mi dragocena mnenja poznavalcev iz Velike Britanije, ki so prvi poklicani in kvalificirani ocenjevati napore pri skrbi za železniško dediščino. V Angliji obstaja celo krog ljubiteljev našega železniškega muzeja, ki že od leta 2005 na tri mesece izdaja svoje glasilo, namenjeno zgolj tej dejavnosti v Sloveniji. Podobne prijateljske in spoštljive vezi imamo spletene z vsemi sosednjimi državami in Nemčijo, pred kratkim pa so se oglasili tudi iz ZDA, da želijo pisati o nas. Menim, da smo na prehojeno pot v resnici lahko ponosni in da smemo še nadalje upati na razvoj našega muzeja. Sicer pa sem prepričan, da bo o upravičenosti naših pričakovanj in o našem dometu vsakogar prepričal obisk pri nas na Parmovi 35, zlasti če se pripeljete z vlakom."

Železniški muzej je izjemno zanimiv za družabne dogodke

V Železniškem muzeju Slovenskih železnic v Ljubljani so bile v zadnjih letih številne odmevne kulturne prireditve in koncerti, veliko podjetij pa je prav muzej izbralo za premierno predstavitev njihovih novosti. Železniški muzej kot prizorišče medijskih in družabnih dogodkov tako že nekaj časa ni več nenavadna izbira. Je kraj, kjer se preteklost in sedanjost zlijeta v eno in se učinkovito dopolnjujeta. Poseben čar prostoru dajejo parne lokomotive, razstavljene v osrednjem delu. Železniški muzej je tako izvrstno mesto za združevanje ustvarjalnosti preteklosti in sedanjosti ter njeno predstavitev občinstvu.

Vlado Kreslin: " Za snemanje v Železniškem muzeju sva se z režiserjem Gregorjem Dvornikom odločila, ker pesem Novo, novejše, najnovejše govori o stvareh, ki so pomembne za narod, za skupnost, in jih prevečkrat ne znamo tako tudi vrednotiti. Zato smo izbirali lokacije, ki imajo pomen in težo za Slovence. Ena izmed njih je bila tako med starimi lokomotivami. Moram reči, da sem se v tem veličastnem prostoru počutil, kot da bi se dotaknil mogočne zgodovine!"

Primož Oberžan, The Stroj: "Nastopi The Stroja v Železniškem muzeju v Ljubljani so bili tako za publiko kakor za nas med najbolj intenzivnimi in veličastnimi zvočnimi predstavami v preteklem desetletju. Delo pod streho muzeja, pod katero počiva več kakor deset popolnoma restavriranih parnih lepotic, je našemu ustvarjanju dalo opazen pečat, ki bo slišen tudi v prihodnosti. Uprava muzeja nam je namreč dovolila, da smo v instrument predelali tudi celotno vagonsko cisterno, na katero smo v živo zaigrali na zadnjem izmed koncertov. Ob tem bi se želel še enkrat iskreno zahvaliti Mladenu Bogiću, ravnatelju Železniškega muzeja, ki je v naši glasbi prepoznal ritem parnih lokomotiv in nam z velikim posluhom pomagal čez marsikatero oviro pri uresničitvi omenjenih projektov."

Več o muzeju lahko preberete tudi na spletni strani Slovenskih železnic.